• 0

Hypotheek Prive Holding: Kosten van inrichting

Hoi!

 

Ik wil een appartement kopen met mijn vrouw. De helft van de hypotheek halen we uit mijn prive-holding en de andere helft lenene wij (leent mijn vrouw) bij de bank.

 

Ik heb verschillende posts hier op het forum doorgelezen om een degelijk idee te hebben over wat moet/mag/verstandig is/etc. Nu wil ik dit daadwerkelijk opzetten maar gezien het voor mij de eerste keer is hoor ik verschillende dingen en weet ik even niet wat echt moet en wat redelijk is qua kosten. Graag jullie feedback dus!

 

- De hypotheek-overeenkomst tussen mijn holding en mij. Wat kost het opstellen hiervan? Mijn administratie-kantoor heeft mij 500 EUR geschat qua kosten, lijkt me allemaal wat veel voor iets wat standaard en simpel is... ?

- Ik geloof dat de hypotheek-overeenkomst vervolgens door een notaris moet worden goedgekeurd of iets dergelijks en worden gedeponeerd. Ook hier rekenen notarissen weer honderden EUR voor, ook dat lijkt me allemaal wat veel.

 

Wat is redelijk?! Heeft iemand goede aanbevelingen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toen ik de topic-titel las, dacht ik dat je de inrichtingskosten van je woning wilde financieren met een hypotheek, maar je bedoelt toch even wat anders :)

 

Is het de eerste keer dat je een eigen woning koopt? Dan zul je moeten zorgen dat de lening aan de nieuwe voorwaarden voldoet. Dat maakt de overeenkomst wat minder standaard en simpel. Het zal best goedkoper kunnen, maar het blijft maatwerk.

 

Een notaris is niet strikt noodzakelijk, want formeel hoef je geen hypothecaire zekerheid te verstrekken om toch van een eigenwoninglening te kunnen spreken (de correcte term is eigenwoningrenteaftrek, hypotheekrenteaftrek is puur spraakgebruik). Echter, dat heeft wel invloed op de overige leningvoorwaarden, zoals hoogte van de rente. In het verleden werd nog weleens gewerkt met een positieve en negatieve hypotheekverklaring (jij belooft aan je bv dat je niet ten behoeve van een derde een hypotheekrecht zult vestigen op je woning en dat je op eerste verzoek wel ten behoeve van je bv zult doen), maar daarvan is de fiscus niet zo gecharmeerd.

 

Voor een echt hypotheekrecht moet je verplicht naar de notaris. En die rekent daar een vast bedrag voor (c.q. staffel, afhankelijk van de hoogte van de hypotheek).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank! Ik ben inmiddels een paar stapjes verder:

- Ik laat een leningsovereenkomst opstellen voor ~ 200-250 EUR.

- Gezien er geen activiteiten in mijn holding plaatsvinden vind ik het niet nodig om het appartement als onderpand te gebruiken en dus hoeft het niet allemaal langs notatir/ kadaster/etc.

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.