• 0

Stichting Derdengelden - Enkele vragen

Hi!

 

Al enkele maanden ben ik met twee medestudenten bezig met onze eigen startup. Voor onze bedrijf willen we graag een stichting derdengelden oprichten, met bijbehorende derdengeldenrekening. Dit omdat we tickets gaan verkopen voor evenementen en dit vervolgens door willen sluizen naar de organisatoren van de events. (een soort crowdfunding platform voor evenementen)

 

Ik word op het moment van kastje naar de muur gestuurd bij het zoeken naar advies. Vandaar mijn post op dit forum! Ik heb namelijk enkele vragen, die mij toch niet helemaal duidelijk zijn geworden tijdens het zoeken naar informatie.

 

- Moet een stichting derdengelden altijd beheerd worden door een onafhankelijk persoon?

- Mogen of moeten wij (oprichters, eigenaars van de V.O.F.) zelf in het bestuur zitten van de stichting derdengelden?

- Mogen we zelf de transacties verrichten die de stichting derdengelden moet doen?

- Is het verplicht de AFM toezicht te laten houden op een stichting derdengelden?

 

Het gaat hier in elk geval niet om opvorderbare gelden, zoveel is inmiddels duidelijk. Toch las ik ergens dat het AFM toezicht moet houden op de activiteiten op de derdengelden rekening..?

 

Ik hoop dat jullie me wat antwoorden kunnen geven!

 

Met vriendelijke groet,

 

Wouter Schong

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Danny,

 

Bedankt voor je bericht.

 

Dat heb ik, na enig onderzoek, ook ondervonden.. Toch kom ik steeds vaker tegen dat gelijksoortige bedrijven een aparte stichting hebben die een rekening beheren waar de gelden op worden gestort. Dit zal dan niet officieel een rekening derdengelden zijn, maar in feite een aparte stichting die de gelden beheert. De stichting heeft dan gewoon een zakelijke rekening die in feite de gelden van klanten beschermt in het geval de B.V. failliet gaat o.i.d.

 

Is het dan gewoon een optie om een stichting op te richten, waar een zakelijke rekening aan wordt gekoppeld? Deze noemen we dan niet stichting derdengelden ***, maar gewoon Stichting BEDRIJFSNAAM.

 

In dit geval zal het niet noodzakelijk zijn dat de AFM hier toezicht op houdt, toch?

 

Mvg,

 

Wouter Schong

Link naar reactie
  • 0

 

In dit geval zal het niet noodzakelijk zijn dat de AFM hier toezicht op houdt, toch?

 

 

Geen idee wat de regelgeving is op de vraag die je hierboven stelt. Wellicht anderen hier.

 

Waarom is het zon groot probleem als de AFM toezicht zou moeten houden? Ik krijg altijd een vreemd gevoel als mensen bang zijn voor controle. Er gaan de laatste tijd wel vaker ticket verkopers failliet, waarna er geen evenement komt en de kopers naar hun geld kunnen fluiten. Controle is dus wel gewenst denk ik:)

 

Verder is het uiteraard al goed dat je nu bedenkt hoe de gelden veilig te stellen zijn!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

We zijn niet bang voor controle, enkel voor de administratie, kosten en het papierwerk dat bij toezicht van het AFM komt kijken ;) Het is meer een check of we niet illegaal bezig gaan zijn, door gewoon ons gang te gaan en er achteraf achter te komen dat we een vergunnning o.i.d. nodig bleken te hebben.

 

In principe is mijn plan nu als volgt: een stichting oprichten naast ons huidige bedrijf die een zakelijke rekening zal gaan beheren. Het geld van de verkochte tickets komt dus in principe op naam van de stichting. Pas na het evenement zal het geld worden gestort naar de organisator. Gaat het event niet door, krijgt iedereen zijn of haar geld terug gestort. Het zal hier niet gaan om een officiële derdengelden rekening, die inderdaad alleen beschikbaar is voor notarissen, advocaten en deurwaarders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.