• 0

Uitbetalen in Aandelen

Beste Dames en Heren,

 

Een goede vriend van mij gaat van zijn afstudeer project een heel nieuw concept op de Markt brengen. Het heeft te maken met een innovatieve manier van fondsen werving voor stichtingen in Nederland en de rest van Europa.

 

Hij heeft twee investeerders gevonden in Engeland die hij persoonlijk goed kent.

In het verleden heb ik voor zijn eenmanszaak het één en ander gedaan.

 

Zoals jullie vast wel weten is er tegenwoordig een flex B.V. waarbij je niet meer de 18.000 euro hoeft te storten. En als ik het goed begrepen heb hoeft er in principe ook geen notariële oprichting zijn. Inschrijving bij de KVK is tegenwoordig voldoende.

 

Nu komt mijn vraag:

 

Deze vriend van mij heeft een aantal mensen om zich heen verzameld die hem kunnen helpen om zijn idee op een professionele manier op de markt te brengen, waaronder ik als administrateur. In eerste instantie wil hij de mensen om zich heen niet via de verloning laten uitbetalen. Iedereen moet als ZZP'er zelf aan de slag. Hij betaald 40% van de facturen + het BTW Bedrag uit voor de dekking van de aangifte inkomstenbelasting en omzetbelasting. De overige 60% krijg je terug als aandelen in het bedrijf.

 

A) Kan het starten als ZZP'er voor problemen zorgen aangezien deze mensen alleen aan hem facturen ?

B) Hoe gaat dit met de aandelen ? Moet er een optie tot koop worden meegenomen ? En hoe staat dit in verhouding met de overige investeerders.

C) Hoe zit het met het DGA loon ? Mag je zomaar via een eenmanszaak verlonen als je meer dan 5% van de aandelen bezit ?

D) Is het toch slim om in zo'n specifiek geval als dit een Notariële akte op te laten stellen ?

 

Hij wil in eerste instantie de kosten zo laag mogelijk houden en iedereen in het risico evenveel betrekken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi, welkom op HigherLevel! Ik ga niet al je vragen beantwoorden, maar het is zterdagavond, er springt vast iemand bij.

 

Zoals jullie vast wel weten is er tegenwoordig een flex B.V. waarbij je niet meer de 18.000 euro hoeft te storten. En als ik het goed begrepen heb hoeft er in principe ook geen notariële oprichting zijn. Inschrijving bij de KVK is tegenwoordig voldoende.

Het eerste klopt, het tweede is nog toekomstmuziek, een BV oprichten zonder notariële akte is volgens mij een gerucht wat je alleen in de krochten van het internet terugvindt. Reken er niet op dat het voor 2017 mogelijk wordt.

 

 

Deze vriend van mij heeft een aantal mensen om zich heen verzameld die hem kunnen helpen om zijn idee op een professionele manier op de markt te brengen, waaronder ik als administrateur. In eerste instantie wil hij de mensen om zich heen niet via de verloning laten uitbetalen. Iedereen moet als ZZP'er zelf aan de slag. Hij betaald 40% van de facturen + het BTW Bedrag uit voor de dekking van de aangifte inkomstenbelasting en omzetbelasting. De overige 60% krijg je terug als aandelen in het bedrijf.

 

A) Kan het starten als ZZP'er voor problemen zorgen aangezien deze mensen alleen aan hem facturen?

WANNEER krijg je 60% van je netto-factuurbedrag uitgekeerd als aandelen? Vanaf dat moment ben je namelijk, als je meer dan 5% van de aandelen hebt, een zogeheten 'aanmerkelijk belanghouder', en als je voor de BV werkt, ben je volgens de wet Loonbelasting in loondienst bij die BV. Hoef je je in elk geval niet meer druk te maken over zzp'erschap ::)

 

Als je (nog) geen 5% van de aandelen bezit, ben je in loondienst als er sprake is van persoonlijke arbeid (jij moet het doen en je mag niet je moeder sturen), een betalingsverplichting vanuit de opdrachtgever en een gezagsverhouding. Als dat niet het geval is kun je ondernemer zijn met de activiteit als er sprake is van voldoende substantie/omzet/opdrachtgevers/risico/spraakgebruik/investeringen, etc. Dat zie ik hier allemaal niet beooogd, dus het klinkt alsof een 'medewerker' niet in aanmerking zou komen voor de ondernemersaftrekposten.

 

 

Hij wil in eerste instantie de kosten zo laag mogelijk houden en iedereen in het risico evenveel betrekken.

Dat laatste mag hij zelf weten, met betrekking tot de kosten laag houden: de constructie die je beschrijft is nogal bewerkelijk en best kostbaar (je moet namelijk voor elke aandelenoverdracht naar de notaris). Ik zou je vriend willen adviseren om eerst eens te bepalen wat hij belangrijk vindt en dan goed advies in te winnen hoe hij dat juridisch/fiscaal het beste kan regelen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.