• 0

Laptop tweedehands verkopen en afschrijven

Hallo!

 

Ik heb een vraag over mijn laptops, afgelopen maand heb ik mijn MacBook tweedehands verkocht aan een particulier voor ongeveer 800 euro via Marktplaats en een nieuwe gekocht voor €2029,- De oude heb ik nooit afgeschreven o.i.d.

 

Mijn eerste vraag is: Moet ik deze nu aangeven voor het volledige bedrag van €2029,- of het bedrag dat ik heb gepind in de winkel? Als ik het volledige bedrag moet aangeven, moet ik dan ook die 800 euro als inkomsten weer aangeven en hoe gaat dit zonder het BTW bedrag?

 

Tweede: Hoe werkt het afschrijven nu precies? Heeft iemand een voorbeeld voor mij en waar moet ik dit nu aangeven bij mijn kwartaal aangifte?

 

Ik ben een kleine eenmanszaak dat nog onder de kleine ondernemersregeling valt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het zijn twee afzonderlijke transacties, dus ook afzonderlijk verwerken.

 

Beide laptops zijn zowel voor de IB als voor de btw zakelijk?

Dan zul je bij de verkoop btw moeten berekenen (dat zit in die 800 euro).

 

Wat bedoel je met "het volledige bedrag van €2029,- of het bedrag dat ik heb gepind"? Heb je korting gekregen of zo? Of is die 2029 het bedrag excl. btw?

 

Waarom heb je op de oude nooit afgeschreven? Dat zal je dan nu een verlies opleveren: je streept de boekwaarde weg tegen de verkoopopbrengst en het verschil is winst (of verlies). In geval van winst, kun je die eventueel in mindering brengen op de aanschafprijs van de nieuwe laptop via de herinvesteringsreserve. Dan hoef je niet direct af te rekenen over de winst, maar gaat dat later gespreid via lagere afschrijvingen. Maar dat zal nu dan niet spelen.

 

Wat bedoel je met je tweede vraag? Afschrijven is een term uit de IB, niet uit de omzetbelasting. Een kwartaalaangifte kennen we dan juist weer in de omzetbelasting, maar niet in de inkomstenbelasting.

 

De kleine ondernemersregeling is iets dat je bij de laatste btw-aangifte over het jaar beoordeelt (al kun je bij de kwartaalaangifte daarop een voorschot nemen). Voor de facturering en verwerking van de aanschaf/verkoop maakt dat geen verschil.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.