• 0

BV schuld bij overname

Ik ben van plan een bestaande BV over te nemen, maar zit een beetje met het volgende probleem, waar ik tot nu toe (ook niet van mijn boekhouder) een goed antwoord op heb gekregen.

 

De over te nemen BV noem ik even Piet BV en de huidige moeder BV noem ik even Jan BV. Jan BV heeft 100% van de aandelen in Piet BV en heeft een vordering op Piet BV van euro 100.000.

Ik ga Piet BV overnemen en betaal een bedrag voor de aandelen van euro 300.000. Ik neem echter niet de schuld over van Piet BV aan Jan BV.

 

Mijn vragen zijn:

- ik neem Piet BV gedurende het jaar over. Kan de schuld aan Jan BV boekhoudkundig EN fiscaal dan zomaar uit de boeken worden geschrapt? Krijg ik daar dan geen vragen over van de fiscus en is dit dan niet voor Piet BV (dus voor mijn conto) een winst (vrijval van een schuld) zodat ik gelijk belasting over euro 100.000 kan gaan betalen?

 

Alvast dank aan een ieder die zich over dit probleem wil buigen.

 

Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Waarom betaal je niet 200000 en neem je de schuld over? Die kun je direct ook doorzetten naar je eigen BV (als je die hebt)

Jouw management BV koopt dan piet BV voor 200K van Jan BV en leent 100K aan piet BV om de lening af te lossen.

Groet

Peter

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.