• 0

europees recht versus USA recht

Hallo allemaal

 

als nieuweling op deze site heb ik getracht mijn vraag beantwoordt te krijgen door het lezen van soortgelijke posts maar geen voldoende antwoord gekregen. ik probeer het derhalve gewoon via een nieuwe post en hoop op een passende reactie:

 

in onze bedrijfstak willen we een techniek toepassen,gebruikmakend van een aantal producten.

deze techniek is wel in USA bekend en zelfs door meerdere fabrikanten van diezelfde producten toegepast. Nu zie ik dat 1 bedrijf in USA een patent heeft aangevraagd (sept 2013) en alleen een US patent.

nu mijn vragen:

1) als de techniek en de producten in USA al door meer bedrijven op de markt worden gebracht zal een patent toch nooit worden toegekend? immers het is geen noviteit meer?

of kan dit wel?

2) hoe liggen de kansen als ik dit in europa laat patenteren? wordt er een noviteitenonderzoek gedaan waarbij men ook naar USA kijkt? of alleen binnen Europa?

als men ook naar de USA kijkt zal ik hetzelfde ondervinden nl het is geen noviteit

of geldt hier: europa kijkt allen binnen europese patenten?

 

sta open voor reacties/aanbevelingen

 

PS hoeveel tijd zit er in USA tussen de aanvraag en de toekenning van een patent, de aanvraag is immers al 1 jaar gelden gedaan.

 

hartelijk dank

leo

 

 

PS ben zoals jullie begrijpen, niet te happig op details op tafel te leggen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

 

Leo

 

ik ben octrooigemachtigde, en kan je dus prima van advies voorzien.

 

Het kan best dat veel bedrijven al een dergelijke techniek gebruiken, en dat er iemand octrooi alsnog aanvraagt. DAt is dan meestal op een verbetering: Het werk goed in het algemeen, met de algemeen bekende techniek, maar het werkt nog iets beter met de verbetering.

 

Het kan ook niet op een verbetering zijn, dus op de algemene techniek, maar dan zal de octrooiaanvraag afgewezen worden.

 

Een octrooiaanvraag wordt door de overheid 18 maanden geheim gehouden, en pas daarna gepubliceerd. Het feit dat jij hem dus hebt kunnen vinden doet vermoeden dat hij al ouder is dan sept 2013.

 

Ik vermoed dat je bedoelt dat hij toen gepubliceerd is, dan zal hij 18 maanden eerder zijn aangevraagd.

 

Normaal gesproken kan hij nu geen octrooi meer krijgen voor dezelfde uitvinding in Europa, omdat hij het blijkbaar niet heeft aangevraagd (je hebt het in ieder geval niet gevonden, maar heb je wel goed gezocht?) en de uitvinding al gepubliceerd is. De uitvinding is dus niet meer nieuw, en hij zal hem dus niet krijgen.

 

Jij kunt er ook geen octrooi meer voor krijgen: de uitvinding is niet nieuw, terwijl dat wel nodig is. (hier is een uitzondering op: je kunt in sommige landen, NL, BE, wel een ongetoests octrooi krijgen. Je krijgt dan een briefje waar octrooi op staat, maar behalve het psychologisch aspect heb je er niets aan, je kunt het niet afdwingen.

 

Trouwens, of je nu zelf wel of geen octrooi hebt, dat pleit je niet vrij van een mogelijke inbreuk op een ander zijn octrooi. Een octrooi is geen bescherming, alleen een recht op exclusiviteit.

 

Het duurt typisch 3 tot 6 jaar voordat een octrooi wordt toegekend, zowel in US als in Europa.

 

Het is in ieder geval zo dat die US aanvrager je hier in Europa niets kan maken, zelfs al krijgt hij een US octrooi, zolang je geen commerciele activiteiten in de US doet.

 

Kortom: op het eerste gezicht heb je niets te vrezen, maar als je het zeker wilt weten, als het om een hoop centen gaat: leg je zaak met alle details voor aan een octrooigemachtigde, die is wettelijk verplicht tot geheimhouding.

 

Kuifje

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.