Ga naar inhoud

kuifje

Legend
  • Aantal berichten

    396
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

47

Persoonlijke info

  • Land
    België
  1. Je hebt na een volle dag nog geen antwoord gehad. Dat verbaast me niets, want je vraagt nogal wat. IK denk dat als je een gespecialieerde jurist moet betalen dat, je minimaal op 1500 € moet rekenen, en misschien wel meer dan 5000€ om een goed en volledig antwoord te krijgen. En dan zul je nog geen zekerheid hebben. IK doe maar een gedeeltelijke poging De tool kan zowel door een octrooi (patent) als door een model (registered design) beschermd zijn. Die kunnen beide op naam van Thera Cane staan, of van iemand anders met wie Thera Cane een deal heeft. Je ziet al wel in dat alleen het zoeken van welke IE rechten er zijn al een behoorlijke klus is. En dat kan (zal) ook nog eens land per land verschillen. En dan hebben we het nog niet over de interpretatie....dus of jij mag doen wat je wilt. ' Ik denk dat de tool als eerste is uitgevonden door Thera Cane.'. Wel, dat lijkt me een van de eerste dingen om uit te vinden. '1) Waarschijnlijk kunnen de andere merken hetzelfde tool als de Thera Cane verkopen, anders zouden niet zo veel bedrijven dat doen.' Mogelijk, maar het feit dat ze doen wat ze doen zegt niets over of het mag. Wie weet zit Thera Cane ze op de hielen? Wie weet hebben ze een deal met Thera Cane? Wie weet doen ze gewoon wat ze doen totdat het misloopt? 'Wat ze denk ik niet mogen is precies hetzelfde design te gebruiken als de Thera Cane. Klopt dat?' Dat kan niemand zeggen zonder grondige studie van de IE situatie. En die kan (zal) ook nog eens land per land verschillen. Als Thera Cane bescherming heeft mag dat inderdaad niet. Anders wel. En als Thera Cane matige bescherming heeft... wel dan zit het er tussenin en hang het heel erg van de precieze situatie af. '2) Als ik het goed heb mag ik niet een product op de markt brengen met precies hetzelfde design als de Thera Cane en het een eigen merk te geven?' HEt is best mogelijk dat dat wel mag, dat hangt van hun bescherming (IE rechten) af. 'Of moet ik dan een iets andere uiterlijk hebben?' Misschien is dat genoeg om inbreuk te vermijden, misschien niet. dat hangt van hun bescherming (IE rechten) af 'Of misschien is de Thera Cane alleen beschermd in de US en mag ik in Europa hetzelfde design gebruiken zonder er (in de toekomst) in problemen mee te komen?' Dat is mogelijk, dat hangt van een analyse van hun IE rechten af. '3) Hoe kan ik erachter komen of de design van de ''Selfie massager'' en ''Body Back'' merk ook beschermd zijn?' Ook voor die modellen een opzoeken welke IE rechten er zijn, in de landen die je interesseren. 4) Alibaba verkoopt een design, zie collage, die ik niet eerder heb gezien op Amazon. Zou het legaal zijn om dit product hier in Europa op de markt te brengen? Misschien wel, misschien niet, hangt af van de IE rechten die ze hebben, en die anderen ook hebben. OM toch op een positieve noot te eindigen: Het is heel lovenswaardig om eerst goed uit te zoeken of iets mag. Maar daar zijn limieten aan. Om het heel zwart-wit te zeggen: zolang je geen concrete redenen hebt om aan te nemen dat iets niet mag, en zolang er geen bedragen mee gemoeid zijn die levensveranderend zijn voor jou, is het risico eerder beperkt en te beschouwen als normaal ondernemersrisico.
  2. Het lijkt me toch dat 'een belang opbouwen in een gerelateerd bedrijf' heel gemakkelijk als zakelijk kan worden verantwoord binnen het zeer normale zakelijke lange-termijn doel om een leidende speler in die sector te worden.
  3. kuifje

    Het grootste nadeel van ondernemen

    Interessante reacties. Ik zie niets in de buurt komen van mijn grootste nadeel: Verantwoordelijkheid voor letterlijk alles. Alles moet je kunnen, of uitbesteden, maar dan nog blijf je verantwoordelijk. Hypernerveus wordt ik daarvan. Ook voor dingen waar je je moreel niet verantwoordelijk voor voelt, of waar je niet verantwoordelijk voor wilt zijn. Ik noem maar eens een paar dingen: -AVG compliance van subcontractors -kantineafval sorteren door werknemers -het juiste waarschuwingsteken op een natte vloer -sneeuwvrij maken van de ingang, en juiste instructies aan werknemers hoe ze zout moeten strooien en het voorzien van persoonlijke beschermingsmiddelen daarvoor, en instructies dat ze het zout niet op hun eten mogen doen. -auteursrechtinbreuk van een foto op je website -een eerste-hulp doos -een ontruimingsplan -containers die vaststaan in transit wegens een of ander vaag formeel documentje dat ontbreekt -boekhouding, btw aangiften etc -zaken rondom bestuurdersaansprakelijkheid. Als je het niet goed doet zit voor je het weet je gezin zonder onderdak en zonder eten. Je wilt gewoon lekker ondernemen, je ding doen, beetje winst maken, natuurlijk eerlijk en ethisch en zonder anderen schade te berokkenen, maar je moet er, verplicht, zoveel dingen bij doen, zoveel hokjes aanvinken, door zoveel hoepels springen, dat het soms gewoon niet leuk meer is.
  4. Dat is helemaal niet zo'n gekke gedachte. Dat heb ik ook heel lang gedacht, dat een tussenpersoon misschien niet alle, maar toch wel bijna alle, verzekeringen kon aanbieden, en daar, met zijn kennis, de beste deal voor zijn klant uit kan voorstellen. En dat het dus eigenlijk niets uitmaakt of je bij tussenpersoon A of tussenpersoon B binnenstapt als je een verzekering zoekt. Door ervaring ben ik wijzer geworden. En ik wil daar eigenlijk wel eens een proefballonetje over opwerpen: Als je een echte, onafhankelijke verzekeringsadviseur bent, is het dan niet je rol, je morele plicht, om de markt te kennen en de beste deal voor je klant voor te stellen? En kun je dat wel doen als je niet alles kunt aanbieden? Hoe zou je het vinden als je naar die dokter gaat en die dokter denkt: 'Behandeling A is eigenlijk het beste voor deze patient, maar die kan ik niet aanbieden want die heb ik nooit geleerd, dus ik zal behandeling B maar voorstellen, die is ook redelijk goed'
  5. Ben ook meer van gewoon beginnen. Maar ook met gewoon beginnen kun je gewoon logo en merknaam als 'beeld/woordmerk' registreren. (Eigenlijk is het gewoon een beeldmerk met getekende structuren die onze hersenen registreren als letters, maar goed, sommigen menen toch dat het enige bescherming geeft voor het woord (en misschien hebben ze wel gelijk, daarvoor zit ik er niet diep genoeg in)) Maar uiteindelijk: wat maakt het uit? Het kost niet veel, 250€ voor 10 jaar als ik me goed herinner, en als je er maar 1 echte of would-be concurrent mee van het lijf houdt, of 1 trui of broek extra per jaar verkoopt, is het al de moeite waard geweest. Wat dan ook de echte waarde mag zijn (in het verkrijgen van wettelijk afdwingbare exclusiviteit)... who cares, zolang het zijn doel dient: concurrenten afschrikken en klanten een kwaliteitsimago geven. Als je maar niet zelf gaat denken dat je op die manier supergoed beschermd bent, en zolang je je bewust ben van de zwakheden in je merkregistratie, is er niet veel aan de hand.
  6. Ja, als iemand komt met een map documenten waarop op ieder pagina staat 'Geheim, Jansen BV' dan heb je een punt. Maar in de praktijk zal het eerder zo gaan: Er komt iemand bij de concurrent en die zegt 'Ik ben 'industry expert' op dit specifieke terrein, onder andere doordat ik X jaar bij Jansen BV gewerkt heb. Voor een fee wil ik wel mijn kennis met jullie delen, en als industry expert steek ik mijn hand ervoor in het vuur dat ik geen bedrijfsgeheimen weggeef, alleen dingen die iedere industry expert zou moeten weten als hij echt een industry expert is' De concurrent betaalt de fee, en de 'industry expert' praat. En desnoods gaat dit nog allemaal via een consultancy firma. En van 80% van wat de industry expert vertelt zegt de concurrent 'wist ik al lang'. Begin er dan maar aan om heling, kwader trouw, etc aan te tonen.
  7. Nou, ik ben sceptisch... Waarom: Het belangrijkste is: Je moet onrechtmatig handelen AANTONEN. Puur het feit dat een ander het ook doet zegt helemaal niets. Je moet bewijzen dat iemand gelekt heeft of ingebroken heeft. En dan nog heb je alleen een claim tegen die persoon, niet tegen degene, je concurrent, die het te goeder trouw weer verkrijgt. En als een ander een octrooi neemt (omdat hij jouw product heeft gezien en het product of het proces 'reverse-engineered') zit je in de problemen. Ook had, naar mijn professionele mening, dit bedrijf bijzonder weinig alternatieven. Ik zie als octrooigemachtigde niet in hoe ze een octrooi zouden kunnen krijgen op hun technologie. Dus geheimhouding is/was hun enige optie. En dan kunnen ze daar nu wel mooi mee uitpakken, maar in mijn inschatting is het gebakken lucht. Ik zie niets nieuws in de wet behalve dat bestaande praktijken eens netjes in een samenhangende wet zijn gegoten. Iets geheim houden maakt al jaren (wat zeg ik, eeuwen) deel uit van een verstandige omgang met intellectuele eigendom. Niets nieuws onder de zon. En de nieuwe aandacht ervoor zal alleen maar een vals gevoel van veiligheid geven, en dus op termijn een hoop teleurgestelde ondernemers.
  8. Met 'Maar neem aan dat hij met zijn bedrijfsvoering ook niet anders kan.' neem je al een heel sympathike houding in. Ik denk dat je die moet vasthouden, en je overlast-gevende buurman moet meekrijgen Volgens mij ligt het probleem namelijk bij de verhuurder. Het pand is, zo blijkt uit de praktijk, niet geschikt om zowel units aan scooterzaken als aan webshops te verhuren. Dat is zijn probleem. Oftewel let hij beter op aan wie hij verhuurt, oftewel zorgt hij dat het technisch zo opgebouwd is dat het wel samengaat. In ieder geval, het is zijn probleem (Een uitzondering zou kunnen zijn als in je contract staat dat het een lawaaige, stoffige, stinkende ruimte kan zijn vanwege de activiteiten van andere huurders). Hang eens een rookdetector en een CO detector op naast de plaats waar die lucht jouw unit binnenkomt. Kost enkele tientjes bij de bouwmarkt. Als die afgaan, heb je een dubbel zo sterke zaak (tegen je verhuurder, niet tegen je buurman).
  9. kuifje

    2de bedrijfsauto verzekeren

    Bindende afspraken tussen verzekeraars onderling over welke voordelen ze aan potentiele klanten aanbieden? Is dat wel in overeenstemming met de mededingingswet? Misschien is het dat wel, maar de manier waarop je het opschrijft is dan misschien wat ongelukkig?
  10. Een idee kun je niet patenteren, alleen de concrete technische uitwerking van een idee is te patenteren. Er is geen wereldwijd patentsysteem. Dat moet je dus land per land doen (Behalve in Europa en enkele andere regio's). Als je een tiental grote landen/regio's wenst (en dat is dus nog lang niet wereldwijd) moeten je rekenen op kosten van de verleningsprocedure van 120-250000€ (verspreid over 2-5 jaar). En dan zijn er nog de instandhoudingskosten na toekenning, reken op gemiddeld 10000/jr gedurende 15-20 jaar. Maar ga vooral eens met een octrooigemachtigde praten. De grote vraag is namelijk niet: wat kost een patent, maar wat levert het je op.
  11. kuifje

    De opkomst van grocerants

    Bikeboer en Fietsfreak hebben nog iets grappigs, en iets poetisch allitererends. Foodmarkt komt er bij mij niet lekker uit. Als ik 'food'correct heb uitgesproken is mijn mondstructuur zodanig dat ik de r in 'markt' er op zijn best als een kruising tussen een W en een 'Gooise' R uitkrijg. En dan die 'kt' er nog achteraan.... zucht.
  12. kuifje

    De opkomst van grocerants

    Ik herinner me nog een discussie op soc.culture.netherlands van 25 jaar geleden (of zo) of XS4ALL door Engelstaligen wel als 'Access for all' begrepen zou worden of eerder als 'Excess for all', wat natuurlijk niet zo positief overkomt.
  13. kuifje

    De opkomst van grocerants

    Nou wat bekt dat lekker, half Nederlands en half Engels door elkaar. Tjonge jonge wat leggen ze bij Jumbo hoge normen aan hun marketingmensen. Of gaan we als nieuwe trend in 2019 onze fiets laten reparen bij de bicycledeskundige en onze kinderen bijles laten geven door een mathematicsleraar? En waarom stoppen bij Nederlands en Engels? Laten we lekker een kropje lettuce kopen bij de marchand de Gemuese.
  14. kuifje

    Bedrijfsovername als werknemer

    Is dat niet een beetje kort door de bocht? Je overweegt 55000 uit te geven, en je lange termijn te binden. En die beslissing zou je willen nemen op basis van aan of afraden van enkele mensen op een anoniem forum, waarbij die mensen ook nog niet eens alle nodige details hebben? Zou het niet beter zijn 1-2 duizend Euro te investeren in advies op maat van een jurist met financiele kennis voordat je zo'n, toch wel grote, beslissing neemt?
  15. Overzichtelijker? Je moet twee (in principe identieke) lijsten van klanten bijhouden, 1 voor de facturatiedienst en 1 voor je andere correspondentie. Altijd een backup in de cloud? Ja dat is mooi, als het inderdaad een backup is. Ik vrees dat voor velen die kopie bij de cloudfacturatie de enige kopie is. Wat als die failliet gaat of een technische storing heeft? En vergeet ook de AVG risico's niet: extra verwerkersovereenkomt, extra risico op dataverlies

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké