• 0

Nieuwe handelsnaam of nieuw bedrijf registreren?

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit forum, alhoewel ik wel al vaker heb meegelezen en antwoorden gevonden op higherlevel.nl

 

Ik sta op het punt om mijn eigen bedrijf te registreren bij de KvK. Mijn man heeft al een inschrijving als groothandel bij de KvK. Ons kantoor en mijn winkel zouden op hetzelfde adres worden ingeschreven. Is het financieel en belastingtechnisch handiger om mijn activiteiten als nieuwe bedrijfsactiviteit met een eigen handelsnaam bij te schrijven op het al bestaande KvK-nummer?

 

Als nieuw bedrijf krijg ik wel weer de voordelen zoals Startersaftrek etc. en andere voordelen zoals gratis bankrekening (1ste jaar) bij de ING? Of krijg je die ook als je een nieuwe handelsnaam inschrijft? Wordt de administratie niet heel ingewikkeld als ik ze samen zou voegen? Mijn man heeft weinig transacties op een jaar, maar wel grotere bedragen in 1 keer. Bovendien exporteert hij vaak en rekent daarover 0% BTW. Terwijl ik een cadeauwinkel wil starten en dus veel kleine transacties zal hebben die wel binnen het BTW tarief vallen.

 

Anderzijds zullen we wel veel samenwerken, want zijn bedrijf zal een groot deel van de producten voor mijn winkel importeren.

 

Ik ben zelf een "groentje" op het gebied van ondernemen, maar mijn man heeft jarenlange ervaring maar in de 'derde wereld' waar geen eisen aan je administratie worden gesteld. 1x per jaar komt er iemand langs op je bedrijf om "belasting" te innen, en als je geluk hebt kun je die afkopen...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wat wil je zelf?

 

Als het jouw toko wordt, kun je beter zelf een inschrijving regelen. Als je gaat werken in (een nieuw onderdeel van) het bedrijf van je man, kun je die inschrijving aanpassen. Als het de bedoeling is dat jullie gezamenlijk, onder 1 naam, gaan ondernemen, dan kun je er een vof van maken.

 

In de eerste en laatste situatie word je zelf aangemerkt als (startende) ondernemer (mits je aan de vereisten daarvoor voldoet).

 

De administratie wordt op zich niet ingewikkelder van de combinatie export, import en binnenlandse en/of EU in-/verkopen, ook btw-technisch niet. Wel kunnen er bijvoorbeeld gevolgen zijn voor de KOR (kleine ondernemersregeling).

 

Samenwerken leidt er niet direct toe dat je ook samen moet ondernemen. Je man kan prima producten importeren die jij dan weer van hem koopt. Al kun je natuurlijk ook zelf importeren, waarbij je man gerust mag helpen (als het van buiten de EU komt, let dan wel even op de risico's die daarbij komen kijken, zoals productaansprakelijkheid).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 45 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.