• 0

Inkomstenbelasting over recensie-exemplaren

Ik ontvang vaak recensie-exemplaren van boeken, spelletjes, films e.d. om over te schrijven op mijn blog. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, maar vraag me nu af of en hoe ik dit zou moeten verwerken in mijn administratie. Moet je dit als inkomsten zien en wat voor waarde heeft het dan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Judith,

 

Heb in de loop de jaren heel veel recensie-exemplaren van boeken ontvangen (en weggegeven), maar er werkelijk nog nooit over nagedacht het puur ontvangen daarvan als inkomsten te zien.

 

Uitgevers van boeken en andere media-producten geven exemplaren weg als promotie-artikelen, waarna de ontvangen exemplaren regelmatig het tweedehandscircuit op Marktplaats en Bol.com in gaan. Als jij de ontvangen producten ook doorverkoopt zou je die omzet uit 'gebruikte' producten in principe als bedrijfsomzet moeten boeken als je een commercieel blog hebt met je bedrijf.

 

De meeste bloggers die recensies plaatsen hebben zich aangesloten bij de partnersprogramma's (ook wel affiliateprogramma's genoemd) van Bol.com en andere webwinkels. Zij ontvangen maandelijks of per kwartaal een percentage van de omzet die ze via hun website/blog daar binnenbrengen. Tegenwoordig schrijven veel bloggers recensies om vervolgens dat soort omzet te realiseren, die ze krijgen uitbetaald via creditnota's. Als jij dat ook doet geef jij die omzet/inkomsten vast ook gewoon netjes op.

 

Lijkt mij dat deze tweede inkomsten de enige mogelijke omzet kunnen zijn die je na ontvangst van 'gratis monsters' in je administratie moet opnemen.

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.