• 0

werkmaatschappij en 2 beheerholdings en RC-DGS's

Momenteel ben ik bezig met 3 VPB-aangiftes en 2 IB aangiftes 2013.

T/m 2012 zijn de aangiftes door een accountant gedaan, maar die hebben we niet meer omdat we die helaas niet kunnen betalen. De antwoorden op mijn vragen kan ik helaas niet vinden op dit forum en verder googlen.

 

Situatie:

Werkmaatschappij waarvan de aandelen in het bezit zijn van 2 holdings (50/50%), deze aandelen zijn (100%) eind oktober 2013 over gegaan naar het prive bezit van de dga van 1 der holdings.

De 2 beheerholdings zijn inmiddels opgeheven: 1 in november 2013, de andere in december 2013.

 

Beide DGA’s hadden een RC-dga in de opgeheven holdings:

1 heeft nog 13000,- aan privé te goed van de holding, (begin van het boekjaar was dit 23000.-)

de ander heeft nog een schuld van ca 3000.-

Vraag:

• Zijn door bovenstaande wijzigingen de RC-DGA’s over gegaan naar de werkmaatschappij, zoja moeten er dan notulen gemaakt worden? en hoe verwerk ik dit in de aangiftes.

• Hoe de rente van 5% berekenen over RC verloop (23000 – 13000)?

• Wat hebben bovenstaande wijzigingen voor consequenties voor de VPB en IB aangiftes?

• Er is altijd 5% rente geheven over de inkomsten in Aanmerkelijk Belang.

• Wat te doen met het geplaatste kapitaal van de opgeheven beheer bv’s?

• Fakturen die nog voor de opgeheven BV’s waren zijn betaald door de werkmaatschappij (zowel in 2013 en 2014) hoe dit verwerken?

 

Met vriendelijke groet, Marjan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1. Wat is er precies gebeurd (op welke manier)? Hebben beide holdings hun 50%-belang in de werkmij verkocht aan een van de aandeelhouders, of is dat op een andere manier gegaan? Wat is daarbij afgesproken over de RC's? Die verhuizen namelijk niet 'zomaar' naar een andere vennootschap.

 

Hoe zijn de holdings opgeheven? Bij ontbinding van een vennootschap hoort een vereffening, waarin die RC ook wordt meegenomen.

 

2. Wat is in de RC-overeenkomsten over rente afgesproken? Meest zuivere is een berekening van dag tot dag. Maar dat moet dan wel te herleiden zijn, dus er moet wel iets van een administratie zijn of worden opgesteld.

 

3. Geen idee, de fiscale consequenties zijn afhankelijk van hoe een en ander feitelijk is vormgegeven. Bij voorkeur bedenk je vooraf wat de gevolgen zijn, anders kun je voor nare verrassingen komen te staan.

 

4. Rente waarover?

 

5. Het geplaatste kapitaal is bij liquidatie meestal niet zo relevant. Er volgt een eindafrekening in box 2 op basis van de eventuele liquidatieuitkeringen verrekend met de verkrijgingsprijs van de aandelen. Die laatste kan gelijk zijn aan het geplaatste kapitaal, veelal als de aandeelhouder ook de oprichter is geweest, maar dat hoeft zeker niet.

 

6. Wat voor facturen? Voor diensten of zaken die door de werkmij zijn overgenomen? Of heeft de werkmij daar verder niets mee te maken?

 

Je ziet, het is op basis van de zeer beperkte informatie niet makkelijk om een antwoord te geven waar je iets mee kunt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.