• 0

Fiscale gevolgen tijdelijke emigratie

Ik ben in Nederland sinds 2 jaar (2013 en 2014) werkzaam als ondernemer en heb uit die hoofde dotaties gedaan aan een FOR. De FOR die ziet op 2013 heb ik inmiddels afgestort op een geblokkeerde lijfrenterekening. Voor 2014 zou ik graag hetzelfde doen.

Per 2 januari 2015 zal ik echter voor een periode van 2 jaar vertrekken naar de Verenigde Staten (ik ga met mijn vriend mee die voor zijn werk wordt uitgezonden). Ik probeer op dit moment de Nederlandse fiscale consequenties, en dan met name ten aanzien van mijn pensioen/lijfrente situatie, van mijn vertrek scherp te krijgen.

Het eerste wat ik probeer te begrijpen is wat de gevolgen zijn voor de FOR die in 2013 heb opgebouwd en die ik dit jaar, in 2014, heb afgestort naar een geblokkeerde (lijfrente)rekening.

Volgens mij wordt het het bedrag van de door mij gedane storting op basis van art. 3.136, lid 1, Wet IB in beginsel tot mijn inkomen gerekend. Omdat ik op 2 januari 2015 in het vliegtuig stap, vermoed ik dat dit in het belastingjaar 2015 het geval zal zijn. Ik begrijp echter dat de Belastingdienst mij hier een conserverende aanslag (art. 2.8, lid 2 Wet IB) voor zal opleggen waarvoor ik op grond van art. 25, lid 5, Invorderingswet uitstel van betaling kan krijgen. Op basis van mijn zoektocht op internet begrijp ik vervolgens dat ik als ik na 2 jaar weer terugkeer naar Nederland de Belastingdienst zal doen alsof er niks gebeurd is en zal doen alsof de conserverende aanslag nooit is opgelegd. Hier kan ik echter in de wetteksten niets van terug vinden. Is mijn begrip van de gevolgen goed en is het dus zo dat er per saldo geen gevolgen zullen zijn voor mijn reeds opgebouwde lijfrentesaldo?

Het tweede wat ik wil begrijpen zijn de gevolgen voor 2014. Ik heb dit jaar een mooie winst gemaakt. Het is nog onzeker wat ik de komende twee jaar ga doen (in principe zal ik op zoek gaan naar een leuke baan). Ik zal een deel van mijn winst in 2014 (bijv. de 10.9% voor de FOR) graag willen storten op mijn lijfrenterekening. Hiervoor leek mij de FOR weer een goede optie. Waar ik echter tegen aan loop is de vraag of dit wel kan. Een belangrijke vraag is dan denk ik wat het stakingsmoment is van mijn onderneming. Zoals gezegd vertrek ik op 2 januari naar de Verenigde Staten. Het lijkt er echter op dat ik mijn laatste opdracht in de komende week zal doen. Ik staak mijn onderneming dan waarschijnlijk per volgende week vrijdag? Kan ik dan nog wel een FOR vormen in 2014? Of valt die dan al vrij als gevolg van de staking? En als ik al een FOR kan vormen. Kan ik die dan wel nog afstorten op mijn rekening? Een hoop vragen. Ik ga zelf nog verder er aan puzzelen. Maar wellicht dat iemand hier mij kan helpen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47928-fiscale-gevolgen-tijdelijke-emigratie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar