Hallo, Ik heb een administratieve vraag,

Ik wil gaan wonen in een woning met een werkbestemming. Het is een volledig ingericht huis en etc, en ik kan dat huren van één van mijn opdrachtgevers. Hij betaald voor mijn diensten door mij korting te geven op mijn huur. Ik moet de woning dus zakelijk huren van hem.

Ik heb een eenmanszaak op mijn naam staan, dit doe ik naast mijn full time baan. Ik ben er op het moment ook niet daverend actief mee, maar zou daar de woonruimte bezitten om wel te groeien. Wil ik dan ook doen en heb ook zeker nog de ambitie er actiever mee te worden.

Mijn vraag:

Ik ga mijn huur betalen vanuit mijn prive rekening. Kan dat? Ik draai simpelweg gewoon niet veel omzet. (lees: Nog geen 1000 euro per jaar, not even close. veel pro deo gedaan, is immers mijn eerste jaar)

Ik realiseer mij dat ik dan niet de btw kan terug vorderen, kan ik dit oplossen door het geld van mijn prive naar mijn zakelijke rekening over te hevelenen dan te betalen? Hoe regel ik dat administratief?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48136-wonen-op-werk-bestemming/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu precies de bedoeling is.

Dat je een woning kan huren van een opdrachtgever en vervolgens korting krijgt op de huur in ruil voor dienstverlening, maakt nog niet dat je de woning zakelijk huurt. Wonen is in beginsel prive. De huurkorting is dan gewoon belaste omzet. Voor de btw zie je ook twee afzonderlijke transacties: de (vrijgestelde) huur en de (doorgaans belaste) dienst. Daar stuur je ook gewoon een factuur voor (die niet wordt betaald met geld, maar verrekend met de huur, ook een vorm van betalen).

Van welke rekening de huur wordt betaald, staat volledig los van de fiscale kwalificatie en gevolgen. Als het om een IB-onderneming gaat (als daarvan uberhaupt al sprake is, gelet op de zeer beperkte omzet), verwerk je een zakelijke betaling vanaf de priverekening als privéstorting. Het omgekeerde is de priveonttrekking. Maar nogmaals, waarom zou de huur in dit geval als zakelijk moeten worden aangemerkt?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Bedankt voor je respons.

Excuus, allicht formuleerde ik het een beetje onduidelijk.

De bestemming van het adres is Bedrijf. In wezen is het dus gewoon een kantoorruimte. Ik kan me daar ook niet inschrijven alszijnde woonachtig op dat adres. Dus ondanks dat ik het huur alszijnde woning is het gewoon een kantoor.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar