• 0

Zzp'er grensgebied

Sinds lange tijd ben ik zzp'er in NL.

Nu ziet het er naar uit dat ik privé voor onbepaalde tijd naar Belgie (grensgebied) zal gaan verhuizen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bedrijf dat ik alleen met de NL belasting te maken krijg?

Moet ik dan persé een vestigingsadres hebben in NL, zowel privé als zakelijk?

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als je in België woont, betaal je in België belasting. Dat is de hoofdregel. Als je in Nederland werkt, betaal je doorgaans ook in Nederland belasting. Omdat je dan dubbel betaalt, hebben we een verdrag met België dat bepaalt welk land in welke situatie belasting mag heffen en welk land voorkoming van dubbele belasting moet verlenen. Maar om dat te kunnen bepalen, krijg je in ieder geval met Belgische belasting te maken, ook als de einduitkomst is dat je in België niet hoeft te betalen. Ik ken de Belgische wetgeving niet zo goed, maar het kan zomaar zijn dat (ook) in België bijvoorbeeld vrijstelling van dubbele belasting wordt verleend met progressievoorbehoud. Dan moet je je Nederlandse inkomen ook meetellen om te bepalen hoeveel belasting je over je in België belastbare inkomen moet betalen.

 

Soms kan het overigens voordelig zijn om je inkomen te spreiden over twee landen. Dat is echter vooral ook een kwestie van rekenen, want bijvoorbeeld door de hypotheekrenteaftrek kan het juist weer voordeliger om ten minste 90% van je inkomen in Nederland te verdienen.

 

Het is in dit soort situaties niet onverstandig om (ten minste eenmalig) een adviseur met ervaring op dit punt in te schakelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.