• 0

Afkopen schuld

Goede avond,

 

Graag zou ik wat advies ontvangen met betrekking tot afkopen van schulden na faillissement;

 

Allereerst zal ik hieronder een korte samenvatting geven van de feiten en de huidige situatie;

 

3 jaar geleden ben ik met mijn eenmanszaak failliet gegaan. Na verloop van tijd heeft de curator het faillissement opgeheven bij gebrek aan baten. Grootste overgebleven schuldeisers zijn belastingdienst en twee banken. Na verloop van tijd meldden de eerste partijen zich weer bij mij. Met de fiscus en een bank heb ik overeenstemming kunnen bereiken over een afkoopsom tegen finale kwijting. Met één bank/incassobureau gaan de onderhandelingen uiterst moeizaam.

 

Mijn persoonlijke situatie is momenteel als volgt; ik ben op papier nog eigenaar van een woning die op naam staat van mijn ex en mij. (Agv faillissement is relatie stuk gelopen). We waren niet getrouwd . Bij de aankoop van de woning destijds, heeft mijn ex vriendin 20% eigen geld in gebracht tbv de financiering en de rest hebben wij verhypothekeerd. Bij de notaris hebben we laten vastleggen dat ingeval van verkoop en overwaarde zij recht heeft op die 20%. Er Zit momenteel geen enkele overwaarde op de woning en dat is ook de reden dat de curator destijds geen gewin zag in het verkopen van de woning. Mijn ex heeft destijds toestemming gekregen om de maandelijkse hypothecaire lasten te voldoen. Dit doet zij nu ook al jaren.

 

In mijn onderhandelingen met die ene bank, geven ze aan open te staan voor mijn voorstel maar ze hebben kennelijk problemen met de woning.

Morgen heb ik weer een gesprek met bank/incassobureau over de woning. Wat ik nu niet zo goed begrijp is wat zij willen/kunnen met de woning. Er zit geen overwaarde op. Stel nu dat er wel een overwaarde op zou opzitten en het zou worden verkocht, dan zou eerst de hypotheekverstrekker (een andere bank) worden betaald en daarna die 20% van m'n ex vriendin en alle overige overwaarde die er dan nog zou zijn, wordt 50/50 verdeeld tussen mijn ex en mij.

Wat zou de bank/incassobureau willen ten aanzien van de woning en waar moet ik in dergelijke gesprekken op letten?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.