• 0

Financieringsprobleem t.g.v. een faillissement

Ik ben bezig een eigen bedrijf op te zetten. Na zelf al een winkel te hebben gehad en te zijn opgelicht door mijn vennoot en bij een groot computerconcern te hebben gewerkt begint het toch weer te kriebelen. Mijn vraag: omdat ik 3 jaar geleden failliet ben gegaan( door vennoot) kan ik een financiering wel vergeten. Het enige wat ik nodig heb is een startkapitaal. Als ik het slim speel moet ik een uitkering hebben en dan betaalt de gemeenschap in de vorm van BBZ subsidie mijn startkapitaal. Nu ben ik niet zo uitgekookt en wil ik op basis van mijn ondernemingsplan een financiering krijgen. Alles is al klaar, mijn website heb ik zelf gebouwd, leveranciers heb ik ook al, zelfs mijn prijslijsten en assortiment heb ik al op papier. Met een marge van 21% ben ik nog de goedkoopste in mijn directe omgeving. Waar kan ik terecht voor raad en advies. Ik kan morgen beginnen, alles is klaar, alleen de eerste aankopen en winkelinrichting moet gefinancierd worden.

 

Jan Temming

 

------------------------------------------------------------

 

Geachte heer Temming,

 

Uw situatie is duidelijk. Het financieringsprobleem t.g.v. een faillissement is al enige tijd onder de aandacht bij het Ministerie van Economische Zaken maar zal op korte termijn nog niets opleveren.

 

U bent in uw geval aangewezen op de particuliere financiers, tw vrienden, familie of informal investors.

 

De BBZ subsidie is voor u - denk ik - ook een oplossing. Het startkapitaal wat mogelijk voor u beschikbaar wordt gesteld is overigens een rentedragende lening. Deze moet u dus terugbetalen. Er is dus geen sprake van 'uitgekookt' zijn.

 

Voor meer informatie over het starten van een onderneming en meer specifiek de BBZ subsidie kunt u ook terecht op de website www.technopartner.nl

 

Met vriendelijke groet,

Marion van der Heden

 

--------------------------------------------------------------

 

Goedemiddag,

 

Om even terug te komen op je reply over de subsidie. Als je de brochure leest kan het in het uiterste geval zo zijn dat de 30.000 euro subsidie krijgt, ook nog 2.000 voor de opstartkosten( reclame,visitekaartjes) en dat zelfs je uitkering 3 jaar wordt doorbetaald, als je omzet niet hoog genoeg is om salaris te genereren.

Daarbij komt ook nog eens dat na 3 jaar wordt bekeken of je genoeg geld hebt om de lening terug te betalen, is dit niet zo dan kan er nog een flink bedrag worden kwijtgescholden.

 

Maar dit is uiteraard niet mijn bedoeling. Ik weet zeker dat het bedrijf wat ik wil starten goed gaat lopen en dat ik zelfs personeel in dienst moet nemen, dus voor mij is dit niet aan de orde.

 

Ik wil alleen maar zeggen dat als je altijd hard werkt en iets voor jezelf wil beginnen dit vrijwel onmogelijk is, terwijl als je een sociaal probleem bent je aan alle kanten wordt geholpen, en dat frustreerd mij wel eens.

 

Bedankt voor je reactie,

 

Jan Temming

 

 

 

 

Marion van der Heden

m.vanderheden@technopartner.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meneer Temming begrijpt het volgens mij niet helemaal. Het feit dat hij failliet is gegaan hoeft niet zoveel te betekenen. Investeerders kijken er wel naar, maar vinden het niet super belangrijk. Waar investeerders (en anderen) vooral naar kijken, is in hoeverre het faillisement verwijtbaar is geweest en wat de ondernemer er van geleerd heeft.

 

In het geval van de heer Temming, lijkt hij niet vel van zijn faillisement geleerd te hebben. Hij legt de schuld van het faillisement bij zijn partner en vind dus dat hem niks te verwijten valt. Fout fout fout. Er valt je altijd wat te verwijten. In het geval van de heer Temming zou je kunnen stellen, dat hij de verkeerde partnerkeuze gemaakt heeft. Als de heer Temming dat zou erkennen, kan hij er wat van leren. Maar nee. Hem valt niks te verwijten, dus concluderen mogelijke kapitaalverschaffers dat hij niks geleerd heeft en geven niet thuis.

 

Niet zo mekkeren meneer Temming. Gewoon gáán met die banaan en goed opletten wat er om u heen gebeurt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Naar aanleiding van Jan Temming's vraagstuk het volgende: ben zelf enkele jaren geleden als ondernemer ook failliet gegaan en alles kwijtgeraakt. Uiteraard is het eerste wat je doet de schuld bij iedereen behalve jezelf zoeken, na een tijd ga je dit anders zien en zie je dat jezelf ook inderdaad wel iets fout hebt gedaan. Als je weer overnieuw begint loop je tegen elke mogelijke barriére aan. Heb zelf bij een bank momenteel ook een business plan liggen voor financiering. Advies: wees eerlijk en laat vooral blijken dat je weet wat je fout hebt gedaan en ervan geleerd hebt. Een "ja" of "misschien" is dan eerder mogelijk, een "nee" is gegarandeerd als een bankier weer een krediet moet verstrekken aan "iemand die failliet is gegaan door de schuld van anderen en uiteraard zelf niets fout heeft gedaan". Zou je zelf geld uitlenen aan iemand met zo'n verhaal, dan zeg je toch ook tegen zo'n iemand "als je zo'n goede ondernemer bent ga je toch niet failliet, dan pas je je aan, ongeacht hoe maar je past je aan".

Mijn ervaring is dat na een uitgebreid verhaal en ook het ruiterlijk toe durven te geven van je fouten het gesprek een zeer positieve wending kan krijgen. Hoewel, een "ja" is nooit gegarandeerd want een bank is net als een makelaar, echt te vertrouwen zijn en blijven ze in mijn optiek nooit. Ik wens je veel succes Jan !

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.