automatisch incasso en oplichters

Aanbevolen berichten

ik heb een vraag. zijn er hier bedrijven die betaling via automatisch incasso accepteren en weleens last hebben gehad van oplichters? bijvoorbeeld klant piet die wat besteld en daarbij een rekeningnummer gebruikt van jan, die helemaal niet heeft besteld? zo ja, wat hebben jullie ermee gedaan?

 

ik heb dit vorige week gehad. ik werd gebeld door een man want er was geld afgehaald van de rekening van zijn dochter en zij had niet bij mij besteld. toevallig was er ook al 250,- van een andere internetshop eraf gehaald waar ze ook niet hadden besteld. ik ging bellen naar de klant die met hun rekeningnummer had besteld en de telefoonnummer klopte niet. vervolgens kwam ik dankzij het ip-adres erachter dat de klant de nacht ervoor weer had besteld, maar dan met hele andere naam, mailadres en woonadres. de 06nummer klopte gelukkig wel dus ik kreeg haar aan de lijn. ze gaf toe dat zij degene was die net een bestelling had geplaatst en ook dat zij degene bent die met ander adres had besteld. toen ik vroeg waarom ze andere rekeningnummer had gebruikt hing ze op en nam daarna niet meer op, ook al zag ze 'nummer onbekend' op mobiel.

 

degene wiens rekeningnummer is gebruikt heeft aangifte gedaan bij de politie en die raadde me aan ook aangifte te doen. ik had argwaan of ze inderdaad wat zullen doen, maar ik heb net maar naar de politie gebeld en het is het beste als ik komende week inderdaad aangifte kom doen. ik ben heel benieuwd of ze wat zullen doen. ik had nl 'n keer van 'n andere internetshop gehoord dat er met hun aangifte niets werd gedaan en ik kan me wel voorstellen dat er belangrijkere dingen te doen zijn voor de politie.

 

hebben sommigen van jullie nog 'n andere truc om oplichters te voorkomen of op te lossen?

 

ikzelf hou sowieso het ip-adres bij en kan een soort blacklist maken zodat ik een waarschuwing krijg als er weer iemand met dezelfde ip-adres of rekeningnummer besteld. verder stuur ikzelf sowieso niet zomaar grote bestellingen met automatisch incasso op.

 

alvast bedankt voor de reacties. ik zal sowieso posten of de politie hier wat mee gaat doen en of ik er dan nog wat van merk, ben zelf heel benieuwd.

Link naar reactie

Hoe is die incasso eigenlijk gelukt? Ik neem aan dat daarvoor zowel rekeningnummer als naam correct moeten zijn?

 

Misschien is het mogelijk om de gegevens van de betaler te vergelijken met het leveradres, als dat afwijkt kun je er nader naar kijken - dat kan prima in orde zijn, maar het zou voor mij (zeker bij particulieren) een alarmbelletje zijn...

Link naar reactie

gek genoeg had de oplichter zelfs de juiste naam bij de rekeningnummer gezet. maar ik heb ingesteld dat de bank geen naam-rekeningnummer controle uitvoert want dan moet ik er meer voor betalen, dit soort oplichters komen gelukkig niet zo vaak voor.

hm op zich goed idee te controleren maar ik zou niet weten hoe dat automatisch kan....kan wel de naam rekeninghouder (want ze moeten het wel invullen) vergelijken met de naam besteller, maar je hebt vaak mensen die zijn getrouwd (dus andere achternaam). en tja, de oplichter kan ook eigen naam invullen, wie weet weten ze wel dat er vaak geen naam-nummer controle uit wordt gevoerd.

Link naar reactie

Controle op naam en rekeningnummer lijkt me toch echt essentieel.. anders kun je gewoon een willekeurig bankrekeningnummer (dat aan de 11-proef voldoet) invullen op hoop van zegen... of het net afstruinen naar rekeningnummers en naar believen bestellen.

 

Gelukkig is het geen aantrekkelijke oplichtingspraktijk, omdat de goederen toch ergens heen verzonden worden, en de frauderende ontvanger daarmee op te sporen is - zo te zien is dat ook gelukt. Daarom ben ik wel benieuwd wat de politie ermee gaat doen, het lijkt me een heel gemakkelijk op te lossen geval van oplichting (alle gegevens op een presenteerblaadje).

 

Om het in de toekomst te voorkomen zou ik 2 dingen doen: Toch die naamcontrole (ook al kost dit geld), en indien de naam van de ontvanger en betaler verschillend zijn, ze zaak nabellen. Het klinkt kostbaar en bewerkelijk, maar ik denk dat het opweegt tegen een aantal keer voor honderden euro's het schip in gaan. Je zou eventueel voor kleine orders deze procedures kunnen skippen, bijvoorbeeld tot 50 of 100 euro...

 

Link naar reactie

ik zou het laten weten als ik bij de politie zou zijn geweest maar ik ben nog niet geweest en zo te zien is het ook niet meer nodig.

de oplichter had bij 2de bestelling namelijk andere rekeningnummer ingevuld en die was ook onder haar naam. ik heb het bedrag van de 1ste bestelling geincasseerd bij die bestelling en dat is gelukt en het is nog niet teruggeeist. mocht ze het toch alsnog terugeisen en ik dus naar de politie gaan dan zal ik het melden.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.