Jump to content

anna82

Legend
  • Content Count

    655
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

anna82 last won the day on November 2 2019

anna82 had the most liked content!

Community Reputation

12

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Female
  • How did you find us:
    partner-site

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    dit is de 1ste uitge

Company info

  • Location
    Almere
  1. Yessss eindelijk duidelijkheid. :) Ik had hem gisteren mailtje gestuurd of ie eindelijk wat kan laten horen, ook als ie geen zaken meer wil doen, en vandaag eindelijk antwoord. Kort samengevat stopt hij met deze zaak en is hij tegelijk bezig samen met andere fabriek op andere segment te richten en dan vooral als adviserende rol zodat hij met pensioen kan. Ik ben eigenlijk heel blij met dit mailtje, want ik acht de kans groot dat hij adressen van bepaalde fabrieken zal doorgeven aan mij. De meeste fabrieken kende ik zelf al, alleen een paar belangrijke miste ik nog en daar gaat hij niets meer mee doen. @Daniel: inmiddels heb ik veel prijzen opgevraagd via de nieuwe tussenhandelaar en het was alleen bij bepaalde fabrieken dat het zoveel scheelde. Veel artikelen kocht ik vanaf het begin in en die prijzen zijn nauwelijks veranderd en als ik die vergelijk met wat de nieuwe leverancier doorgeeft klopte de marge wel. Ik heb het idee dat het alleen de laatste 1 a 2 jaren zo is gegaan. Eigen schuld, ik moet bekennen dat ik door tijdgebrek daar ook beetje laks in was. Maar inmiddels heb ik nieuwe tussenhandelaar en heb zelfs nog een 3de via wie ik kan vragen dus dat komt helemaal goed. :D
  2. Jullie hebben helemaal gelijk. Moet wel zeggen dat de hogere marge niet bij alle producten gold, sommigen waren wel 35%. Laat ik er maar geen tijd meer in stoppen. Vind het alleen zo zonde omdat het lange tijd goed ging.
  3. Ik wil graag vragen of iemand nog tips heeft want het is nog niet opgelost. Ik had de leverancier op een nette en open manier gemaild dat ik door andere tussenhandelaar erachter kwam dat er soms 100% marge ipv 35% is gerekend. Ik kreeg antwoord dat hij hierover zal overleggen met collega en later erop zal reageren. Sindsdien eigenlijk geen mail meer gekregen....had wel al keer gevraagd hoe het nu ervoor staat maar hoor niets. Ok misschien ben ik gek dat ik nog tijd erin stopt maar als je al bijna 10 jaar goede zaken heb gedaan wil ik het niet zo abrupt stoppen. Ook omdat er artikelen zijn die ik nog niet via nieuwe tussenhandelaar kan inkopen. Misschien voelt hij zich te betrapt? Of misschien heeft ie gewoon geen zin meer? Iemand een tip wat hiermee te doen? Ben bang dat ik door cultuurverschil wat verkeerd heb gezegd. Ik heb iig de neiging voor allerlaatste keer mailtje te sturen dat ik al lang geen mail meer heb gekregen en me zorgen maakt, of ie alsjeblieft wat kan laten horen. Of zal ik hem anders zelfs bellen? Alvast bedankt voor tips.
  4. Bedankt voor de reacties. Mijn tussenhandelaar zit in Hong Kong, maar we kopen inderdaad in bij fabrieken in China. Ik heb Hong Kong gemeld omdat ik merkt dat hun cultuur heel anders is. Het is al bijna 10 jaar geleden dat ik voor het eerst contact opnam, hij was toen aandeelhouder in 'n fabriek en via hem kocht ik daar in. Er werd dus niet over marges gesproken. Later ging ik naar meer producten vragen en bleek hij ook als tussenhandelaar te kunnen fungeren. Ik had toen niet gevraagd hoeveel provisie hij hanteerde, pas toen we naar totaal andere producten gingen zoeken (idee 2de bedrijf) zei hij duidelijk dat hij altijd 35% hanteert. Tijdens laatste reis heb ik het nog wel even erover gehad dat ik vaak advertenties zag met 3%. Daar reageerde hij lacherig op, dat het zo niet winstgevend kan zijn en ze er dan vanzelf mee stoppen. Misschien is dit typisch verschil met China en Hong Kong, omdat de Chinezen met lagere salaris sneller tevreden zijn? Wat respect betreft maak ik me geen zorgen. Al vanaf 2de bestelling stonden de artikelen al op de boot voordat ik betaling had gedaan, hij toonde al snel vertrouwen. Ook hadden we tijdens laatste reis familie ontmoet en hele gezellige avond gehad. Ik las in het begin over Chineze gewoontes, die herkende ik allemaal totaal niet bij hem. Ik denk dat het qua relatie opbouwen wel dezelfde kant op neigt, maar kan me niet voorstellen dat ie weinig respect heeft. Het zou wel kunnen dat hij sowieso binnenkort met pensioen wil gaan en daarom minder moeite doet voor zijn klanten. Nieuwe zakenpartner wilde ik sowieso al gaan proberen zodat ik niet afhankelijk ben van 1 tussenhandelaar en ik heb dus gelukkig al eentje gevonden. Zodoende zag ik ook de prijsverschillen. Dank je wel! Ik zal je zo pb'en. Bedoel je eerst laatste inkoop goed afronden en dan pas hiernaar vragen? Dat was wel eerst mijn idee maar leek me toch beter het nu al aan te kaarten.
  5. Bedankt voor je tip, het is hetzelfde zoals ik dacht: gewoon vragen, niet aanvallend, meer als mededeling wat je hebt ontdekt en open vraag hoe dat komt. Ik had wel de neiging uit te leggen waarom ik bij andere tussenhandelaar heb geïnformeerd maar dat is inderdaad eigenlijk niet nodig. Is er misschien nog iemand die ervaring heeft met Chinese handelaren en ook zou kunnen reageren? Ik denk dat ik het op deze manier wel kan aankaarten maar ik ben extra voorzichtig omdat ik al grote aanbetaling heb staan en contact goed wil houden.
  6. Bedankt voor de snelle reactie. Ik begrijp je twijfel maar helaas weet ik het zeker. Tijdens zo 'n reis bekijk ik met mijn tussenhandelaar allerlei producten en vraagt hij ook meteen naar de prijzen die hij dan weer aan mij doorgeeft. Ik zag hem toevallig aantal keren getal invoeren in rekenmachine en dan / 3. Eenmaal thuis ben ik gaan kijken naar de RMB valuta. Voor RMB naar dollar kan je grofweg delen door 6. Als hij 100% provisie doet is het dus / 6 x 2 wat hetzelfde is als / 3. Ik weet niet in hoeverre hij dat altijd deed, meestal was ik al meer producten aan het selecteren terwijl hij naar prijzen vroeg. En bij 1 leverancier hanteerde hij wel 35%.
  7. Stel je koopt al jarenlang tevreden via je tussenhandelaar in en je ontdekt bij toeval dat hij hogere provisie hanteert dan afgesproken, hoe kan je daar het beste over beginnen? Uitgebreidere uitleg: via een tussenhandelaar uit Hong Kong koop ik in China producten in. Hij geeft de prijzen in USD inclusief zijn 35% provisie. Hij zoekt de juiste leveranciers, kwaliteitscontrole, regelt verzending, etc. Tijdens mijn laatste zakenreis kwam ik toevallig een andere tussenhandelaar tegen en heb ik geïnformeerd naar prijzen van specifieke producten EN zelfde leveranciers zodat ik goed kan vergelijken. Deze Chinese tussenhandelaar (niet uit Hong Kong) geeft de prijzen in RMB (Chinese munteenheid) exclusief provisie. Zodoende ben ik erachter gekomen dat mijn tussenhandelaar bij 2 leveranciers 100% ipv 35% provisie hanteert. Alleen bij 1 nieuwe leverancier 35% provisie. Ik wil hierover mailen met hem maar twijfel hoe aangezien ik de contact wel goed wil houden. Hoe kan ik zonder onze relatie aan te tasten dit het beste ter sprake brengen? Alvast bedankt voor reacties.
  8. Dit topic gaat niet over ABU CAO, dit topic gaat over hoe je je personeel zoal kan betalen, bv door zelf in dienst te nemen of door via payroll te betalen. En dan nog, als het wel spam zou zijn, er zijn hier zat goede moderators die ingrijpen als het nodig is. ;) Hopelijk kunnen we nu weer ontopic blijven ipv discussiëren over spam.
  9. @Stefan: bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken, ben nu nieuwsgierig, maar ook sceptisch, aangezien ik begreep dat 1,2 sowieso voor de vakantiedagen/zietekosten/etc is. Overigens verbaasd het me dat het toch nog zo flexibel kan. Ik bedoel, de ABU CAO is al erg flexibel, maar Nederland staat er niet om bekend dat werknemers zomaar weggestuurd kunnen worden, alsof ze meer rechten dan plichten hebben soms. @Erik: Daar ben ik het niet mee eens. Hij post het omdat deze niet volgens de VPO CAO werkt. Verder had hij er al veel eerder over kunnen posten als hij echt had willen spammen, maar hij zei eerst Ik vroeg erom, dus nam hij even de moeite uit te zoeken welk bedrijf het ook alweer was.
  10. Oh ik ben dan wel benieuwd wat de verschillen zijn ja. Ik heb wel al gezocht maar ik kom dan vanzelf op ABU CAO's. Ik moet zeggen dat ik al verbaasd ben hoe flexibel de ABU CAO is. Je hebt eerst fase A, die duurt 78 weken en dan mag je enig moment iemand wegsturen. Daarna komt fase B waarbij je 8 tijdelijke contracten mag houden, dus dan nog hoef je de persoon niet vast in dienst te nemen. Nu maakt het in mijn geval niet veel uit omdat het om jongeren gaat die op de middelbare school zitten; vaak hebben ze daarna toch geen tijd meer voor een doordeweekse bijbaantje. En als ze al wel langer willen blijven is vast in dienst nemen ook niet erg aangezien ze dan al 1,5 jaar voor je hebben gewerkt.
  11. dag Mark, Excuses voor de late reactie, ik had je vraag over het hoofd gezien. Ik had gekozen voor PayrollSelect. Ze kwamen allemaal wel goed over. PayrollSelect belde vaak (eigenlijk te vaak), maar met het idee dat ze in ieder geval goed hun best deden had ik voor hun gekozen. Achteraf had ik daar wel spijt van, er ging best veel mis. Ik was geïnformeerd over ABU CAO (flexibel werken, je kan de werknemer voor lange tijd enig moment wegsturen), maar bleek achteraf VPO CAO (je spreekt bv af voor 3 maanden, heb je na 2 maanden geen werk meer of werken ze niet goed dan moet je toch doorbetalen, soort dienstverband, alleen outsource je het aan hun). Op zich niet erg want de meiden werkten goed maar ik schrok er wel van omdat ik steeds over ABU was geïnformeerd. Vervolgens waren er een aantal slordige fouten wat de betaling van 1 werknemer betreft: 1 week helemaal niet betaald, andere week 78 cent betaald omdat er een eerdere week veels te veel betaald zou zijn. Ik moest echt doorzeuren om het uit te laten zoeken. Ze bleven zeggen dat bedrag x over is gemaakt terwijl ik toch echt bedrag y op haar rekening zag. Ik hoor van velen dat het een groot bedrijf is en ik kreeg steeds iemand anders aan de lijn die eerst moest navragen voordat ze antwoord kon geven. Misschien zijn ze tijdelijk teveel uit de voegen gegroeid waardoor het niet meer overal goed gaat. Ik ben daarna opnieuw gaan zoeken, er zijn ontzettend veel payroll bedrijven. Ik raad je aan om goed op te letten wat ze dan zoal adviseren en vertellen. 1 bedrijf (erg opdringerig, wilde de volgende dag al langs komen) zei dat hij de prijs lager kan maken als ik afspreek dat ze nooit ziek zijn. Toen ik vroeg hoe hij zoiets dacht af te spreken zei hij dat de eerste 2 ziektedagen niet betaald hoeven te worden. Zodra ze voor 3de dag ziek zijn moet ik ze gewoon ontslaan. Dat bedrijf viel dus gelijk weg uit mijn lijstje.... Ik zit nu bij Pro Payroll www.propayroll.nl en dat gaat gelukkig heel goed. Je krijgt dan 1 vaste contactpersoon, wat erg fijn is omdat je dan met je vragen steeds bij hetzelfde persoon terecht kan. Ze nemen ook de moeite een keer langs te komen om kennis te maken. De prijs is ongeveer hetzelfde als de anderen en ik had voor hun gekozen omdat ik duidelijke antwoorden op mijn vragen kreeg en het niet zo opdringerig ging als bij andere bedrijven. Je kunt de uren zowel via een website als via mail doorgeven. De bedragen worden automatisch van je rekening afgeschreven en de werknemers worden vervolgens wekelijks of maandelijks uitbetaald. Overigens ben ik heel blij dat ik toch voor payroll ipv in dienst heb gekozen. Ik heb inmiddels 5 verschillende meiden die voor me werken. De drempel om 'in dienst' te nemen is dankzij de payroll zeer laag. Als er iemand tussen zit die niet naar behoren functioneert kun je er eenvoudig mee stoppen; je zit immers niet aan een contract vast. En als het weer net wat drukker is en iemand wel weer een vriendin heeft die ook graag wil komen werken hoef je alleen contract te laten tekenen en je kan aan de slag. Je hoeft niet te bedenken voor hoe lang je minimaal moet afspreken.
  12. En ineens is het zover...3de werknemer tekent contract. :) Lang leve de payroll om even rustig hiermee op gang te komen, het definitief in dienst nemen kan altijd later nog. Het gaat overigens om tieners die uur of 4 per dag komen dus het valt verder wel mee hoor, maar ik ben er zoooo blij mee. :) En behalve tijdsbesparend & praktisch is nog gezellig ook!
  13. Iedereen nog hartelijk dank voor het advies. Ik dacht laat ik nog even posten waar ik uiteindelijk voor gekozen heb, wel zo netjes. ;) Inmiddels heb ik ook werk wat tijdelijk zal zijn, waar ik wel al snel +- 6 scholieren voor kan gebruiken. Ik heb besloten iedereen te betalen via een payrollbedrijf, dus ook degenen die ik vertrouw en wel langer voor me kunnen werken. De gemiddelde marge bij payrollbedrijven waar ik heb geinformeerd is 1,6. Dit is inclusief vakantiegeld,vakantiedagen,doorbetalen bij langere ziekte, etc. Aangezien het om studenten gaat met paar uren per week bespaar ik niet superveel geld als ik ze zelf in dienst neem. Vandaar dat ik maar even voor de makkelijke weg kies: iedereen op dezelfde manier geregeld ipv de ene groep via payroll en de andere echt in dienst. Ik heb oa geinformeerd bij www.payroll.nl , www.cardanpayroll.nl , www.payrollselect.nl . Ze kwamen allemaal wel even goed over. Wat me het meest opviel is dat er bij betalen via payroll andere voorwaarden geldt voor de werknemer dan wanneer je zelf in dienst neemt. Bij payrollbedrijf worden ze bij ziekte bv doorbetaald vanaf de 3de dag (1ste 2 dagen dus geen doorbetaling). Als je zelf in dienst neem moet je wel vanaf het begin af aan doorbetalen. Op zich logisch, per branche gelden er andere CAO's en in dit geval is het dan de ABU CAO (CAO voor uitzendkrachten). Verder kan je ze enig moment zelf in dienst nemen als je het alsnog wil (anders dan bij uitzendbureau hoef je ze niet 'uit te kopen').
  14. Je kan niet iDEAL toevoegen aan een particuliere rekening. iDEAL is puur voor bedrijven bedoelt en de bank wil niet dat je als bedrijfs zijnde een particuliere rekening gebruikt, want voor zakelijke rekeningen vragen ze veel meer. ;) Ook is het wel logisch, als particulier zijnde hoef je immers geen geld via ideal te ontvangen.... Ik heb zelf iDEAL bij ING, bij een zakelijke rekening. En tijdens het aanmelden kon ik aangeven op welke rekeningnummer de bedragen gestort moeten worden. Daar heb ik een particuliere Rabo rekening ingevuld, die ik dus wel in mijn boekhouding verwerk. Aangezien ik dagelijks geld krijg van ING is het wel de moeite waard.
  15. Sorry, boekhouding is soms nog steeds een raadsel voor me, hoe moet dat dan precies? Ik doneer momenteel al weleens producten, maar om eerlijk te zijn kijk ik gewoon aan het eind van het jaar wat de huidige waarde op dat moment is. Ik reken dan dus uit hoeveel er dus de deur uit is gegaan het afgelopen jaar en boek dat dan weg.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept