• 0

Mobiele zakelijke telefoonkosten versus privé gebruik [fiscaal verwerken]

Hallo,

 

Omtrent de kosten van de mobiele telefoon, die ik zowel voor mijn eenmanszaak als privé gebruik heb ik de volgende vraag. Het zakelijk gebruik is zeker meer dan 10% wat een criterium schijnt te zijn als ik een post hieromtrent goed begrepen heb. Omdat ik slechts een paar keer per jaar kosten maak buiten het abonnement, boek ik alle abonnementskosten zakelijk en alle andere kosten privé. Zowel voor de inkomstenbelasting als de BTW. Mag dit of moet ik een verdeling maken op basis van de gevoerde gesprekken, dus bijvoorbeeld 70% / 30% privé. (Is nogal een werk om de verhouding vast te stellen.)

Het is zeker niet zo dat ik een extra duur abonnement heb genomen vanwege het privégebruik.

 

Alle hulp is welkom.

 

 

[titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het 10%-criterium speelt alleen een rol als je werknemer bent, en dat ben je niet want je hebt een eenmanszaak.

 

Je mag de kosten én de btw dus aftrekken naar rato van het zakelijk gebruik (en btw op voorwaarde dat je een factuur hebt waar de btw expliciet op staat vermeld, etc.) Als je vindt dat 70% van de kosten van je mobiele telefoon een zakelijk karakter hebben, pas je die verhouding toe, ik vind dat niet volslagen krankjorum klinken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.