• 0

UL & CSA certificering van machines bij export naar de Verenigde Staten & Canada

Beste mensen,

 

Ik ben nieuw op dit forum.

Als engineer werk ik al geruime tijd bij een machinefabriek die verpakkingsmachines fabriceert. We verkopen wereldwijd. Ik houd me binnen het bedrijf o.a. bezig met veiligheden, certificering, etc.

 

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland verwees mij door naar dit forum.

 

Ik ben al een tijdje bezig om meer informatie te verzamelen over certificering van onze machines in de Verenigde Staten en Canada. De zoekfunctie heb ik (uiteraard) geprobeerd en ik heb ook meerdere andere bronnen opgezocht... Veel info is daardoor bekend maar ik zit toch nog met wat onduidelijkheid. Het betreft hier de UL/CSA certificering.

Voor identieke producten is het duidelijk maar onze machines zijn niet identiek. De uitvoering is klantspecifiek. Het basisontwerp komt wel overeen maar de inhoud van de besturingskast wijzigt natuurlijk als de machine anders opgebouwd wordt.

Mij is verteld door de vertegenwoordiging van UL & CSA in Nederland dat dan elke machine los of in een batch gecertificeerd moet worden bij ons in de fabriek. Dit is een kostbare en voor ons weinig praktische oplossing. De aflevering van machines is niet constant en machines vasthouden totdat er een voldoende machines zijn voor certificering is ook geen oplossing.

Hoe doen andere exporterende bedrijven dit? Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die hier tegenaan lopen. Is er een misschien een mogelijkheid voor zelfcertificering?

 

Ik ben benieuwd of jullie hier meer over weten.

 

Groet,

Lars

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat u toch in verder overleg zou moeten gaan met de DEKRA of het inderdaad noodzakelijk is dat elke individuele machine apart gecertificeerd moet worden. Als machines op de belangrijkste punten vrijwel identiek zijn zou het zo maar kunnen dat 1x certificering nodig is.

Of zelfcertificering mogelijk is hangt af van de exacte eisen van UL. Omgekeerd is het zo dat bij CE normering er maar bij een aantal produkten , er officieel gekeurd moet worden door een erkend instituut( notified body). In Europa is er voor machines de machinerichtlijn. Maar niet alle machines vallen hieronder. Als er geen officiele certificering nodig is, is het de verantwoordelijkheid van de leverancier/producent om een technisch dossier aan te leggen waaruit blijkt dat het product aan de desbetreffende richtlijn voldoet.

 

Ik weet niet hoe gedetailleerd uw gesprekken met de Dekra zijn geweest. Een ander instituut dat u mogelijk verder kan helpen is bijvoorbeeld de SGS (http://www.sgsgroup.us.com/ of http://www.sgs.nl/) of Bureau Veritas (http://www.bureauveritas.nl/wps/wcm/connect/bv_nl/local) Heeft ook kantoor in Nederland..

 

Ik ken helaas geen bedrijven die met hetzelfde probleem kampen maar misschien kan de Dutch American Chamber die veel leden heeft, u op dit punt verder helpen. Ze geven ook advies.

www.dutchamericanchamber.com.

Er is ook een Netherlands American Chamber of Commerce. www.nacse.org. ( gericht op het zuidoosten van de USA)

 

Met vriendelijke groet,

Jan-Pieter Amse

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.