• 0

Aanloopkosten verwerkt in boekhouding > correct?

Goedenavond,

 

Per 1-6-2012 ben ik een onderneming gestart en heb ik mijn boekhouding in het programma Reeleezee bijgehouden. Op advies van een boekhouder heb ik mijn aanloopkosten voor de start van mijn onderneming bij de kosten uit mijn boekhouding opgeteld en deze dus in de aangifte IB 2012 meegenomen. Deze 'aanloopkosten' waren vooralsnog dus alleen in de IB aangifte 2012 terug te vinden en waren nog niet verwerkt in Reeleezee. De BTW die ik had betaald over deze aanloopkosten heb ik bij de BTW aangifte 1e kwartaal 2013 uiteindelijk nog teruggevraagd. De BTW aangiftes zijn vewerkt via Reeleezee.

 

Om dit te verwerken in mijn boekhouding heb ik een aantal zaken gedaan:

 

1) Beginbalans

 

De BTW die ik voor de aanloopkosten heb betaald heb ik opgenomen als activa als 'BTW betaald (voorbelasting)' zodat de € 106,- opgenomen staat als 'BTW te vorderen'. En aangezien ik deze feitelijk privé heb voorgeschoten staat daar € 106,- geboekt op mijn 'Rekening courant' tegenover zodat dit opgenomen staat als een 'Privé storting', zie nr. 1 van de afbeelding.

 

2) Deze BTW heb ik teruggevraagd via Reeleezee bij de BTW aangifte 1e kwartaal 2013. Omdat de aanloopkosten en dus de BTW van voor de start van onderneming verder niet in Reeleezee staan, ben ik afgeweken van de vooraf opgezette BTW aangifte door de 106,- BTW van aanloopkosten ook terug te vragen door de voorbelasting handmatig te verhogen. Hierdoor is er wel per 31-3-2013 op de passiva zijde balans een post opgenomen voor dit bedrag onder 'Aansluiting OB aangifte' omdat ik dit 'teveel' zou hebben teruggevraagd.

 

3) Nu heb ik punt 1 en 2 gecorrigeerd met een memoriaalboeking:

 

- De € 106,- euro die bij de openingsbalans opgenomen is onder 'BTW betaald (voorbelasting)' is na die BTW aangifte opgenomen onder 'Te ontvangen BTW op aangifte', ik moet dus een boeking doen om 'BTW betaald (voorbelasting)' weer op 0 te zetten.

- Zoals bij punt 2 vermeld moet de ook de 106,- euro onder 'Aansluiting OB aangifte' op 0 komen te staan, omdat dit juist is en dus niet gecorrigeerd moet gaan worden in latere BTW aangifte.

 

Zie nr. 2 van de afbeelding voor mijn memoriaalboeking.

 

4) De aanloopkosten heb ik als 1 bedrag via een memoriaalboeking op 1-6-2012 geboekt als kosten (kantoorkosten in mijn geval), en omdat deze kosten wederom privé zijn betaald heb ik dit bedrag geboekt op mijn 'Rekening courant' zodat dit opgenomen staat als een 'Privé storting', zie nr. 3 van de afbeelding.

 

 

Met punten 1 t/m 4 staat het naar mijn idee nu allemaal kloppend in mijn adminstratie, graag hoor ik of ik het juist heb gedaan.

 

Groet Willem

afb1-2-3.thumb.jpg.03d4341a42253b2db37d838ba75537af.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.