Jump to content

spoel

Senior
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    financiering
    ondern

Company info

  • Location
    Almere
  1. Goedemorgen, Ik kan nergens op de website van de belastingdienst vinden dat je voor BTW aftrek van de aanloopkosten een brief moet sturen naar de belastingdienst die dit dan beoordeelt. Als je googlet op aanloopkosten lees je op sommige sites (niet belastingdienst) dat dit wel zou moeten, of wordt het als 'tip' benoemd. Nu was de belastingdienst een tijd terug ook actief op higherlevel, en heb ik dit antwoord gevonden uit 2012: De belastingdienst zegt daar dus dat het wel moet, een verzoek indienen. Nu is mijn vraag, gezien dit een antwoord uit 2012 was: - moet dit nog steeds via een verzoek, of kun je het gewoon aftrekken in je eerste btw-aangifte? - als er wel een verzoek ingediend moet worden, waar is dit dan vastgelegd (wetgeving?), het moet ergens staan om het te kunnen weten lijkt mij Groet Willem
  2. Dank voor de aanvullingen, vraag is hiermee voldoende beantwoord. Mijn conclusie is dat de informatie van MoneyMonk niet correct is, nergens is 'zakelijk plastic' te herleiden als vereiste. Dank ook nog voor onderstaande link: Zouden jullie ook nog even mee willen lezen in deze vraag, ik heb mijn eigen vraag zojuist zelf beantwoord n.a.v. andere forumberichten, maar hoor uiteraard graag of ik het goed heb samengevat. Vriendelijke groet, Willem
  3. Ik heb zelf nog een aantal topics gelezen, hieronder de links naar de bijdragen. Wat ik in de topics steeds naar voren zie komen, is de situatie waarbij de ondernemer alleen de zakelijke ritten bijhoudt (van belang voor de aftrek van 19 cent per km van de opbrengst). In het kader van de BTW wordt hierover gezegd dat dit een 'sluitende kilometeradministratie' is, als je hierbij ook een foto maakt van de kilometerstand van je auto aan het begin en eind van het jaar. De zakelijke kilometers zijn immers bijgehouden, de rest van de kilometers is dan privé en dan kun je dus berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik voor de BTW correctie privégebruik. Omdat de belastingdienst het heeft over een 'sluitende kilometeradministratie' ontstaat steeds de vraag of bovenstaande 'foto-methode' voldoet, omdat privéritten niet per rit zijn geregistreerd. Lex van Roode (laatste link hieronder) haakt hierop in door te zeggen dat het beter is te kijken wat er in de wet staat, hij verwijst hierbij naar dit artikel, waarin staat: Zijn conclusie: Als ik die wettekst zo lees, dan blijkt mijns inziens met de 'foto-methode' uit de administratie in hoeverre de auto privé is gebruikt. Wil je echter liever de forfait-methode gebruiken omdat die gunstiger uitpakt, dan dus niet de foto's met kilometerstand van begin en eind v/h jaar in administratie opnemen. Want forfait-methode mag alleen gebruikt worden als uit de administratie niet blijkt in hoeverre de auto voor privédoeleinden is gebruikt en/of welke kosten daaraan zijn toe te rekenen. In mijn casus wordt de auto bijna alleen maar gebruikt voor woon-werkverkeer (wat privégebruik is voor BTW). Op basis van werkelijke kilometers zou ik alle afgetrokken BTW voor benzine en onderhoud in 4e kwartaal dus weer moeten terug betalen. Gezien de lage cataloguswaarde van de auto is de forfataire correctie privégebruik dus gunstiger, en kan ik er beter voor kiezen om géén foto's met kilometerstanden op te nemen in administratie, zodat ik de forfaitaire methode mag gebruiken. Opmerkingen uiteraard welkom. Groet Willem
  4. Beste Benm, Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord (zeker nuttige info), echter gaat mijn vraag niet over de 19 cent per kilometer die ik mag opvoeren, maar over de BTW aangifte. MoneyMonk zegt dat de BTW alleen terug te vorderen is, als de kosten (zoals reparaties, tanken) gemaakt zijn met zakelijk plastic. Is dit waar? Het is immers een privéauto. Volgens MoneyMonk kan ik BTW dus niet terugvorderen als ik met mijn privérekening ga tanken, reparaties ga betalen etc. De vereiste om met zakelijk plastic te betalen lees ik echter niet op de website van de belastingdienst. Zodoende mijn vraag, wat is nu juist.
  5. Dag forumleden, Ik rij een privéauto ook zakelijk, en lees via mijn boekhoudprogramma MoneyMonk nu het volgende voor de situatie "Je hebt een privé auto, en registreert een deel van je gereden kilometers": Ik lees deze vereiste echter niet op de website van de belastingdienst. Mijn vraag, klopt deze info van MoneyMonk wel? Het is immers een privéauto, dus ik zie niet in waarom ik bijv. een reparatie met zakelijke pas moet betalen, laat staan dat ik alleen op die manier dus de BTW in aftrek mag brengen. Hoor het graag. Vr. groet, Willem
  6. Goedemorgen, Ik gebruik als zzp'er die werkt op uurbasis onze privéauto ook zakelijk, namelijk voor woon-werkverkeer naar de opdrachtgever. Deze zakelijke ritten hou ik netjes bij, omdat ik die doorbereken aan de klant, maar ook als kosten tegen 19 cent per km opvoer in de boekhouding. M.b.t. de BTW lees ik hier echter dat woon-werkverkeer niet al zakelijk wordt gezien, waardoor ik voor de BTW eigenlijk alleen maar privé rij. Het komt er dan op neer dat ik geen BTW kan aftrekken. Op de website van de belastingdienst lees ik: Kan ik van deze optie nog wel gebruik maken? Ik twijfel, omdat er staat 'Heeft u geen kilometeradministratie', want die heb ik namelijk wel. Hoor het graag. Groet Willem
  7. Ik doe toch nog een poging / verzoek of iemand terug wil komen op mijn laatste bericht?
  8. Goedenavond, Per 1-6-2012 ben ik een onderneming gestart en heb ik mijn boekhouding in het programma Reeleezee bijgehouden. Op advies van een boekhouder heb ik mijn aanloopkosten voor de start van mijn onderneming bij de kosten uit mijn boekhouding opgeteld en deze dus in de aangifte IB 2012 meegenomen. Deze 'aanloopkosten' waren vooralsnog dus alleen in de IB aangifte 2012 terug te vinden en waren nog niet verwerkt in Reeleezee. De BTW die ik had betaald over deze aanloopkosten heb ik bij de BTW aangifte 1e kwartaal 2013 uiteindelijk nog teruggevraagd. De BTW aangiftes zijn vewerkt via Reeleezee. Om dit te verwerken in mijn boekhouding heb ik een aantal zaken gedaan: 1) Beginbalans De BTW die ik voor de aanloopkosten heb betaald heb ik opgenomen als activa als 'BTW betaald (voorbelasting)' zodat de € 106,- opgenomen staat als 'BTW te vorderen'. En aangezien ik deze feitelijk privé heb voorgeschoten staat daar € 106,- geboekt op mijn 'Rekening courant' tegenover zodat dit opgenomen staat als een 'Privé storting', zie nr. 1 van de afbeelding. 2) Deze BTW heb ik teruggevraagd via Reeleezee bij de BTW aangifte 1e kwartaal 2013. Omdat de aanloopkosten en dus de BTW van voor de start van onderneming verder niet in Reeleezee staan, ben ik afgeweken van de vooraf opgezette BTW aangifte door de 106,- BTW van aanloopkosten ook terug te vragen door de voorbelasting handmatig te verhogen. Hierdoor is er wel per 31-3-2013 op de passiva zijde balans een post opgenomen voor dit bedrag onder 'Aansluiting OB aangifte' omdat ik dit 'teveel' zou hebben teruggevraagd. 3) Nu heb ik punt 1 en 2 gecorrigeerd met een memoriaalboeking: - De € 106,- euro die bij de openingsbalans opgenomen is onder 'BTW betaald (voorbelasting)' is na die BTW aangifte opgenomen onder 'Te ontvangen BTW op aangifte', ik moet dus een boeking doen om 'BTW betaald (voorbelasting)' weer op 0 te zetten. - Zoals bij punt 2 vermeld moet de ook de 106,- euro onder 'Aansluiting OB aangifte' op 0 komen te staan, omdat dit juist is en dus niet gecorrigeerd moet gaan worden in latere BTW aangifte. Zie nr. 2 van de afbeelding voor mijn memoriaalboeking. 4) De aanloopkosten heb ik als 1 bedrag via een memoriaalboeking op 1-6-2012 geboekt als kosten (kantoorkosten in mijn geval), en omdat deze kosten wederom privé zijn betaald heb ik dit bedrag geboekt op mijn 'Rekening courant' zodat dit opgenomen staat als een 'Privé storting', zie nr. 3 van de afbeelding. Met punten 1 t/m 4 staat het naar mijn idee nu allemaal kloppend in mijn adminstratie, graag hoor ik of ik het juist heb gedaan. Groet Willem
  9. Ik denk niet een probleem te hebben, ik wil echter gewoon dat de juridische kant van de webwinkel ook klopt, en daar dus de wetgeving voor naleven. Uiteraard zou het mooi zijn als ik niet aan de slag hoef met creditfacturen, maar die wetgeving lijkt mij die ruimte niet te geven bij vooruitbetaling, maar niemand heeft nog bevestigd op mijn laatste bericht hierop gereageerd. Het punt is immers dat ik er niet aan ontkom om een factuur te versturen omdat die verstuurd moet worden voor de opeisbaarheid ervan volgens de wetgeving. Dus als ik zeg dat er binnen 14 dagen betaald moet worden in bijv. alleen een e-mail, moet ik alsnog vlak voor het einde van die 14 dagen een factuur sturen. Althans, zo heb ik eerdere uitleg begrepen. Als er dan niet betaald is, en ik besluit het factuurbedrag niet op te gaan eisen, moet ik dus (helaas) een creditfactuur gaan maken. Ik hoor graag hoe jij er over denkt. Groet Willem
  10. Volgens mij heb ik geen keuze toch? Als ik het wetsartikel er bij pak moet ik een factuur sturen voor de opeisbaarheid ervan. Ik zou dus ook op moment bestellen een mail kunnen sturen met daarin de betaalgegevens, maar als er vervolgens niet betaald gaat worden moet ik alsnog net voor het einde van de betaaltermijn een factuur sturen volgens de wet, dus dan kan ik het net zo goed maar meteen doen toch? Doordat ik nu meen de wet na te leven door gewoon die factuur te versturen, moet ik inderdaad ook soms dat een creditfactuur gaan maken. Maar zoals gezegd is dit hoe de informatie in de thread heb geinterpreteerd en kan ik bij betaalwijze overboeking niet voor oplossingen kiezen als géén factuur zenden of pro-forma facturen. Ik hoor het graag. Ik vraag nu op de factuur of ze binnen 14 dagen willen betalen, dat lijkt me dan correct. Nee dat ik ga ook niet doen, niet B2C en niet B2B. Overigens meen ik gelezen te hebben dat de retourkosten als je dat duidelijk vermeld op website gewoon voor de klant mogen zijn? Omdat je specifiek zegt dit op mijn kosten zou zijn.
  11. Dag, Ik haal dit topic nog even omhoog omdat ik nog een aanvullende vraag heb. In de wet staat: In normaal NL werd dit uitgelegd als: Als ik dit zo lees, dan is mijn conclusie dat als iemand kiest voor de betaalwijze 'bankoverschrijving' (= een volledige vooruitbetaling omdat order pas verzonden wordt na betaling) je deze klant dus al VOOR de uiterste betaaltermijn moet factureren. Maar hoe wordt deze uiterste betaaltermijn bepaald? Onder de nieuwe wetgeving moet je tegenwoordig heel duidelijk aangegeven op of nabij de bestelknop dat het een bestelling is met een betalingsplicht, maar welke 'termijn' geldt dan voor die betalingsplicht? Groet Willem
  12. Goedemorgen, Ja ik heb ook nog eens uitgerekend met die 1,5% methode (niet sluitende KMadministratie), dan moet ik meer BTW gaan betalen dan dat ik terugkrijg, dus niet interessant dan. Vriendelijke groet, Willem
  13. Goedenavond, Ik heb een klein bedrijfje en af en toe maak ik een zakelijke rit met mijn privé auto. Ik hou deze ritten netjes bij in een Excelbestand plus de gereden Kilometers (ik noteer niet de KMstand van mijn auto overigens). In 2013 heb ik netjes 149,07 EUR en in 2014 92,42 EUR opgenomen als kosten in W&V rekening. Nu vraag ik mij af, moet ik hier ook nog iets mee? En zo ja, is dat van mij dan een 'sluitende KM administratie'? Groet Willem-Siebe
  14. Goedemorgen, Zie hier. Het kwartje wil bij mij niet vallen bij de zin: moet de factuur telkens worden uitgereikt vóór het tijdstip van de opeisbaarheid daarvan. Kan iemand dit in anders Nederlands uitleggen? Vriendelijke groet, Willem-Siebe Spoelstra
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept