• 0

Beleggen vanuit holding BV vanwege carry forward verlies?

Ik heb een holding BV die twee jaar achtereen verlies heeft gemaakt, en waar dus nog enig (~2.5k) carry-forward verlies in zit. Verder zit er zo'n 25k winstreserve in (bovenop de 18k gestort aandelen, waarvan ik 17.5k aan mij persoonlijk heb teruggeleend). De holding is gebruikt voor het beheer van een werkmaatschappij, maar die zijn we aan het liquideren.

 

Ik ben nu aan het kijken wat ik met deze holding het beste kan doen. Ik zie twee opties:

 

1) De 25k uitkeren als dividend, eventueel de holding opheffen. Deze vervolgens zoals de rest van mijn vermogen beleggen. Dit betekent dat ik nu 25% dividendbelasting betaal, en vervolgens jaarlijks 1.2%. Ik verlies echter de 2.5k betaalde VPB; er is niets om die tegen te verrekenen.

 

2) De 25k in de holding beleggen. Dit betekent dat ik 20% betaal van werkelijk behaalde resultaten; hiervan kan ik echter de eerste 2.5k verrekenen tegen het verlies van dit jaar. Vervolgens keer ik dit alsnog ooit uit tegen 25% dividendbelasting.

 

Het lijkt alsof optie 2 in alle gevallen aantrekkelijker is dan direct uitkeren, totdat het gehele opgebouwde belastingverlies is weggewerkt. Klopt mijn samenvatting van bovenstaande keuzes? Weet iemand eventueel nog andere aantrekkelijke opties?

 

Ik moet bij de kostenberekening natuurlijk ook rekening houden met de kosten van het aanhouden van een BV; ik doe de administratie zelf, dus dit zijn enkel de kosten van een zakelijke bankrekening (60 euro per jaar, ~0.2%).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verlies kan niet (gedeeltelijk) worden teruggewenteld?

 

Zijn de verliezen aangemerkt als houdsterverliezen? In dat geval kun je ze namelijk alleen verrekenen met houdsterwinsten. Criterium daarbij is dat gedurende ten minste 90% van het jaar de activiteiten voor ten minste 90% bestaan uit het houden van deelnemingen en/of financieren van verbonden lichamen.

 

De dividendbelasting is 15%, maar dat is slechts een voorheffing op de inkomstenbelasting, die bedraagt 25% in box 2. Per saldo betaal je dus 25%.

 

Wat voordeliger is, is afhankelijk van het rendement. Dat vergt wat aannames en een rekensom, de uitkomst is niet in alle gevallen hetzelfde.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Je hebt gelijk mbt. de dividendbelasting; die heb ik gecorrigeerd.

 

Het verlies is geloof ik niet te verrekenen met de werkmaatschappij; ook die heeft in de laatste twee jaar verlies gemaakt. Er zal ook geen liquidatieverlies zijn. En aangezien de holding vorig jaar verlies heeft gemaakt, kan ik ook daar geen carry-back meer toepassen?

 

Met betrekking tot de voordeligheid: klopt het niet dat het, met een staand carry-forward-verlies, ongeacht het rendement voordeliger is, omdat ik hier simpelweg 2.5k "belastingwinst" maak?

Link naar reactie
  • 0

Nee. Ook als de verliezen verrekenbaar zijn met de beleggingsresultaten, blijft de 25% ab-heffing in de inkomstenbelasting. De verrekenbaarheid beïnvloedt dus het omslagpunt, maar zorgt er niet voor dat de winst volledig onbelast blijft. Je effectieve, gecombineerde druk is dan 25% ipv 40%. Hetzelfde zou je overigens kunnen bereiken met een VBI, maar nu gaan we wel erg het beleg-pad op.

 

Kernvraag blijft of het nu om houdsterverliezen gaat of niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.