• 0

Lening aflossen met Holding BV of als persoon

Beste,

Zoals in mijn vorige post te lezen hier, heb ik in 2014 een Werk BV en eigen Holding BV opgericht.

Voor de financiering van de Werk BV is er een investering geweest en een gedeelte als lening met persoonlijke aansprakelijkheid. Omdat de werkzaamheden zijn gestaakt dien ik nu het lening-gedeelte terug te betalen.

Hoe zou ik de afbetaling het beste aan kunnen pakken, via Holding BV of prive?

Mij is destijds geadviseerd om het via de holding te doen.

- Eerste gedeelte als lening afbetaling aan holding (Gelijk aan bedrag dat gestort is naar prive rekening, zie o.a. comment van Joost in link vorige post)

- Resterend bedrag als kapitaalinjectie

Het advies klinkt logisch omdat de lening van Holding BV naar prive terugbetaald dient te worden.

Waarom zou ik echter het resterend bedrag via de Holding laten lopen?

Wat zijn de voordelen van dit advies? Ik zou ook het resterend bedrag prive kunnen betalen, dan heb je de transactiekosten niet van de zakelijke rekening.

Groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is prettiger als je alle vragen die met elkaar verband houden in hetzelfde topic stelt, dan staat alle relevante informatie bij elkaar.

Als ik het goed begrijp heb je een holding opgericht, die samen met anderen een werkmaatschappij heeft gekocht of opgericht. Jouw holding heeft om dat te kunnen betalen geld van jou gehad (kapitaal) en geld van iemand anders geleend, waarvoor jij borg staat.

Die lening moet nu worden terugbetaald, maar jouw holding heeft daarvoor niet genoeg geld. Dus moet jij nu betalen, althans dat zal de financier graag willen.

Heeft de holding nog andere schuldeisers?

Blijft de holding nog bestaan, of ga je die ontbinden?

Vaak maakt het niet zoveel uit van welke rekening het geld naar de leningverstrekker wordt overgemaakt. Dat mag ook van een privérekening, als je het maar goed documenteert. Als er ook nog schuldeisers zijn die uiteindelijk niet (volledig) betaald zullen worden, moet je wel erg goed oppassen met wat je doet. Voor je het weet heb je die schuldeisers óók op je privéstoep staan (denk bijvoorbeeld ook even aan de belastingdienst).

Als je vanuit privé betaalt, kun je dat op verschillende manieren verwerken.

- aflossing van die lening uit je vorige topic

- lening aan je bv

- (informele) kapitaalstorting in de bv

Hoofdregel als je als borg wordt aangesproken, is dat je een regresvordering op je bv krijgt. De bv zal die vaak niet kunnen aflossen, waardoor je die vordering wil afwaarderen (een vordering op je eigen bv valt namelijk in box 1: resultaat uit overige werkzaamheden). Echter, de kans is groot dat die borgstelling onzakelijk was en in box 2 thuishoort. In dat geval is de afwaardering niet aftrekbaar, maar wordt (uiteindelijk) de verkrijgingsprijs van je aandelen in box 2 verhoogd.

Hetzelfde effect (maar dan direct) bereik je als je niet zelf de geldverstrekker betaalt op grond van de borgstelling, maar een (informele) kapitaalstorting in je holding doet waarmee die de lening aflost (wat op zich op papier kan worden geregeld, zodat het geld ook vanaf de privérekening direct naar de geldverstrekker zou kunnen).

Als je dan de holding verkoopt of liquideert, realiseer je een (extra) verlies in box 2. Daar heb je niet direct wat aan, in verband met het gebrek aan inkomsten in box 2 om dat mee te compenseren, maar uiteindelijk kun je het verlies in box 2 laten omzetten in een credit, die je dan kun gebruiken om de belastingheffing in box 1 mee te verrekenen. Op die manier zie je dan toch nog een stukje van je geld terug.

Wat in jouw persoonlijke situatie verstandig is, kan niet op een forum worden bepaald. Daarvoor is concreet inzicht in de feitelijke situatie nodig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Ronaldinho.

In de toekomst zal ik de vragen samen doen. Ik heb de vraag apart gepost omdat er wellicht andere mensen deze aparte vragen beter kunnen vinden via google etc.

De holding heeft verder geen schuldeisers.

Een holding behouden kost enigzins wat geld. Ca 100 euro per jaar (Bank + KvK inschrijving als ik het goed heb) Wellicht dat ik het in stand houd aangezien een BV opnieuw oprichten gemakkelijk boven de 400,- uit komt.

- Sowieso inderdaad dus het eerste gedeelte, wat destijds aan mijzelf is uitgekeerd, als lening afbetaling terugstorten.

- Zodra ik evenveel prive heb ontvangen als teruggestort in de holding, kan ik de volgende storting(en) aanmerken als een kapitaalstorting of lening.

Lening: dan zou het bedrag ooit teruggestort kunnen worden aan mijzelf.

"Echter, de kans is groot dat die borgstelling onzakelijk was en in box 2 thuishoort."

De lening is zowel toegeschreven aan de BV als persoon. Bovendien was de lening volledig bedoeld voor de werkmaatschappij. Betekend dit dat ik het in box 1 kan afwaarderen?

"Hetzelfde effect (maar dan direct) bereik je als je niet zelf de geldverstrekker betaalt op grond van de borgstelling, maar een (informele) kapitaalstorting in je holding doet waarmee die de lening aflost"

Het lijkt erop dat het toch slimmer is om het surplus bedrag als kapitaalstorting aan te merken ipv lening.

Link naar reactie
  • 0

"Echter, de kans is groot dat die borgstelling onzakelijk was en in box 2 thuishoort."

De lening is zowel toegeschreven aan de BV als persoon. Bovendien was de lening volledig bedoeld voor de werkmaatschappij. Betekend dit dat ik het in box 1 kan afwaarderen?

De vraag over zakelijkheid gaat niet over de vraag waar het geld door de werkmaatschappij voor is gebruikt, maar met welk belang jij privé die borgstelling bent aangegaan. In de meeste gevallen zal een onafhankelijke derde niet bereid zijn om zich borg te stellen voor die vennootschap en doet de aandeelhouder dat om als aandeelhouder het belang van de vennootschap te dienen. Dat wordt gezien als onzakelijk.

"Hetzelfde effect (maar dan direct) bereik je als je niet zelf de geldverstrekker betaalt op grond van de borgstelling, maar een (informele) kapitaalstorting in je holding doet waarmee die de lening aflost"

Het lijkt erop dat het toch slimmer is om het surplus bedrag als kapitaalstorting aan te merken ipv lening.

In de meeste gevallen maakt het niet zoveel uit. Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. Een lening is makkelijker terugbetalen als er ooit inkomsten in de vennootschap zouden komen, bij informeel kapitaal moet je dan eerst omzetten in aandelenkapitaal en dat dan weer verminderen (via de notaris). Je kunt je echter afvragen of het wel zo verstandig is om de bv aan te houden als je niet van plan bent daar binnenkort iets mee te doen. Zolang je de aandelen hebt, kun je immers ook het verlies niet nemen in de inkomstenbelasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Eerlijk gezegd klinkt het ingewikeld en snap ik alleen de eerst volgende stap, wat opzich prima is. Ik betaal voor nu de lening af via de Holding BV en raadpleeg een consultant voor de administratieve afhandeling achteraf.

"Wat in jouw persoonlijke situatie verstandig is, kan niet op een forum worden bepaald. Daarvoor is concreet inzicht in de feitelijke situatie nodig." komt weer naar boven:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar