• 0

Adviesbureau starten in automatiserings- en software/boekhoudadvies

Hallo,

 

Al enkele weken loop ik rond met het idee om een adviesbureau te starten. Mijn doelgroep zijn startende ondernemers en het kleinbedrijf. Het gaat om advies omtrent automatisering en boekhouding. Momenteel werk ik in loondienst bij een softwarebedrijf als adviseur/verkoper. Ik heb nu ongeveer 7 jaar ervaring in deze branche en weet wel enigszins wat er speelt. Wat ik dagelijks merk is dat veel startende ondernemers moeite hebben met het maken van hun keuze aangaande de financiële administratie. Doet men het zelf? Heeft men de kennis ervoor in huis? Heeft men daar tijd voor? Wat kost dit? Wat kost een accountant? Wat zijn de overige voordelen van een financieel pakket? Een onafhankelijk advies tegen een scherp tarief ligt vaak niet voor het oprapen. Vaak zijn dit bedrijfstakken binnen een accountantsorganisatie, echter daar krijg je ook fikse rekening gepresenteerd lijkt me en vaak schuift men het boekhoudpakket naar voren dat men zelf gebruikt omdat dat dan makkelijk communiceert. Kortom, het lijkt mij dat hiervoor een markt bestaat. Ik wil een efficiënte oplossing voor de klant aandragen. Mijn klant een volwaardige administratie laten bijhouden en hier zo min mogelijk tijd aan besteden, en dan ook nog tegen een gunstig tarief. Daarnaast wil ik mijn bestaande klanten blijven adviseren omtrent de mogelijkheden die men op dat moment heeft met bijvoorbeeld het huidige boekhoudpakket. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet wat er allemaal mogelijk is met datgene wat er in bezit is, door mijn advies is het de bedoeling dat men de middelen die ze al hebben gaan inzetten om efficiëntie te behalen. Omdat ik uiteraard nog zo groen als gras ben als het ondernemen betreft, leek het mij een uitstekend plan om dit te delen met mensen waarvan ik kan leren.

 

Ik hoop dat er mensen met vragen komen van zaken waarover ik nog niet heb nagedacht. Wat vinden jullie bijvoorbeeld van dit plan? Denken jullie dat dit levensvatbaar is? Hoor het graag!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessant, en ik denk dat je mensen voor veel flaters kan behoeden. Zo was er laatst iemand op een zeker ondernemersforum die 300,- aan een Moneybird-account had besteed en er nu achterkwam dat hij nog steeds geen jaarrekening had, maar ook geen boekhouder meer kon betalen. Sja, had zo iemand destijds gewoon een excelsheet in handen gedrukt, denk ik dan.

 

De andere kant is er ook, mensen die overinvesteren, maar die zijn minder talrijk. Veel vaker zie je dat mensen de administratie tot het laatst bewaren (ik handel dan ook in toetjes ;-)) en er pas over na willen denken als het al best laat is. Dat doen ze vaak omdat ze vinden dat elke euro die je uitgeeft aan administratie er één te veel is. Euro's uitgeven aan advies óver je administratie is voor die doelgroep waarschijnlijk ondenkbaar.

Kortom, met dat in het achterhoofd heb je een aardig lastige markt te pakken.

Ik vraag me dus af of je de juiste doelgroep hebt.

 

Als mensen geen probleem erváren, hebben ze ook geen behoefte aan een oplossing. Welke doelgroep ervaart wél een probleem? Of anders, is er een doelgroep waarbij jouw oplossing zoveel geld/tjid/frustratie bespaart dat men je graag betaalt om het te regelen?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dag Marcel,

 

Dank voor je nuttige opmerkingen. Wellicht dat mijn doelgroep dat niet per definitie de startende ondernemer is, maar meer de ondernemer die bijvoorbeeld te groot is geworden voor excel en nu écht een financieel pakket nodig heeft omdat ie anders ruzie krijgt met de fiscus. Ik hoor regelmatig dat men "niet weet waar te beginnen". Daarnaast zie ik ook vaak ondernemers die werkelijk alles bij de boekhouder neerleggen, men boekt zelf helemaal niks door tijdgebrek of de gedachte dat ze niet met een dergelijk systeem kunnen omgaan. De bekende schoenendoos met bonnetjes e.d. Dit is de schrik van elke administrateur dus de rekening zal vervolgens flink zijn. Ik wil mijn klant laten inzien dat ze het accountancywerk (aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting) beter aan een expert kunnen overlaten maar dat ze kas, bank, in- en verkoop prima zelf kunnen doen en dat zo'n pakket vaak ook handige rapportagemogelijkheden biedt om het succes van de onderneming te meten.

 

Marcel als jij nog meer tips en trucs hebt waar ik wat aan zou kunnen hebben dan hoor ik ze graag van je. Overigens vind ik je voorbeeld over het Moneybird account een hele mooie. Dit is precies waar ik naar op zoek ben en waar ik mijn klant vandaan moet halen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.