Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
BTW-er
Hallo,
Ik wist niet of het nodig was om drie losse berichten onder elkaar te openen, maar gezien de vragen redelijk met elkaar te maken hebben, voeg ik ze samen.
Situatie:
Ik bevind mij in jaar 3 van de (kleine) onderneming. Over de eerste twee jaren is aangifte ob/ib gedaan en in beide gevallen is de KOR toegepast. Jaar 1 is wat rommelig verlopen en in contact met de belastinginspecteur correct afgesloten. Qua omzetbelasting. De inkomstenbelasting over 2013 en 2014 is foutief gedaan door het verkeerd in te voeren van de balansgegevens in mijn online boekhoudprogramma.
Omdat ik deze aangiftes inkomstenbelasting - op advies van een boekhouder - nu opnieuw ga indienen, besloot ik ook mijn omzetbelasting beet te pakken en grondig recht te trekken. Lees: ik had bepaalde zakelijke rekening-kosten niet opgenomen (te laat mee begonnen, zodoende ik dacht dat ik die wel vanuit mijn privé-pot kon financieren en verklaren) en enkele bonnen die later terugvond (en eerst niet had opgenomen). Kortom: ook de BTW-bedragen zijn (met enkele centen tot euro's) gewijzigd ten opzichte van de daadwerkelijke cijfers uit eerdere aangiftes en afdrachten/teruggaven.
Onderstaande vragen heb ik geprobeerd zelf uit te vinden via o.a. Google, maar veel zoekresultaten zijn of te gedateerd, niet volledig of te verwarrend om er (in mijn specifieke geval) een touw aan vast te knopen. Er is dus wel degelijk vooronderzoek gedaan.
1. Gescande bonnen en facturen opnemen in de boekhouding
Een, zo lijkt, simpele vraag: mag je de originele bonnen, tickets en facturen (die hoogstwaarschijnlijk zijn gekreukeld en zorgen voor een rommelige stapel papier) na een conversie verwijderen? Het antwoord wat ik kon vinden is 'ja', mits tegen bepaalde voorwaarden. Die voorwaarden doen mij twijfelen om dit door te zetten. Wat valt hier precies onder?
Dient van een treinticket zowel de voorkant (reisgegevens) als achterkant (logo/niet-relevante info) ingescand te worden? Is een ingescand treinticket geldig als geconverteerd bewijsmiddel wanneer de kleine lettertjes (ik ga ervan uit dat dit bepaalde ticket-nummers o.i.d. zijn) niet duidelijk leesbaar zijn? Waar ligt die grens? Ik heb liever een stapel strakke A4'tjes in plaats van de helft strak en de andere helft gevouwen en gekreukeld. Wanneer ik daarbij dan ook niet meer druk hoef te maken over de originelen, zou dat mooi zijn.
2. Kopie aanvragen van gedane aangifte omzetbelasting
Na het doen van de aangifte omzetbelasting biedt het online aangifte-programma (Belastingdienst.nl, ondernemers-sectie) de optie om de zojuist gedane aangifte af te drukken of op te slaan in PDF-formaat. Ik heb in alle gevallen een PDF-bestand gedownload. Echter ben ik er nu één kwijt (uitgerekend net een exemplaar waarin de KOR werd toegepast). Mijn vraag: hoewel ik de getallen kan herleiden uit mijn boekhouding, ben ik benieuwd of ik alsnog een kopie van een gedane aangifte omzetbelasting kan opvragen. In het ondernemers-gedeelte op de Belastingdienst.nl-website zijn de aangiftes grijs gemarkeerd en dus niet aanklikbaar. Het is bijvoorbeeld wel mogelijk om de aangifte inkomstenbelasting in te zien (aangifte programma).
3. Grote update eerder boekjaar m.b.t. omzet- en inkomstenbelasting. Hoe te boeken?
Zoals eerder aangegeven zal ik zowel mijn omzet- als inkomstenbelasting over 2013 en 2014 opnieuw gaan aangeven. Mijn vraag: ben ik verplicht om mijn boekhouding in chronologische volgorde bij te houden (oude cijfers, toepassing suppletie, nieuwe cijfers = behoorlijk veel data) of mag ik in mijn online boekhoudprogramma (bij wijze van) eerdere gegevens vervangen? Tot vorige maand stond er bij 'totaal te betalen omzetbelasting' over beide jaren bijvoorbeeld een heel ander getal dan nu het geval is. Kortom: gaat het de Belastingdienst om een kloppend/matchende boekhouding met de realiteit en hoe het 1-op-1 (n.a.v. de nieuwe BTW-gegevens) 'behoort' te zijn verlopen of moet ik de situatie naar realiteit aanpassen? Dien ik suppleties/correcties in mijn boekhouding dan in te boeken in 2015 of in het eerdere jaar? Tot slot las ik nog een mogelijk antwoord in het meenemen van de bedragen in de balans. Moet ik het in die hoe gaan zoeken?
Alvast dank voor de info!