• 0

oprichtingskapitaal BV niet in geld maar goederen

Gast Verwijderd account

Beste mensen. Ik wil mijn eenmanszaak omzetten naar een BV. Normalitair dient er een oprichtingskapitaal gestort te worden.

 

Echter: er bestaat circa 40.000 euro aan macine's etc. Kortom, mag ik die waarde ook gebruiken als oprichtingskapitaal zodat ik geen 18dznd euro hoef te storten?

 

alvst bedankt:d.witbraad@polisidee.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Witbraad,

 

Het kan gefinancieerd worden met zowel geld als middelen. Dus als je uit je balansen kan laten zien dat je 18.000 E kapitaal in je bedrijf zit dan kan de de BV oprichten.

 

Vergeet niet dat de BV aardig wat kosten met zich mee brengt, zoals oprichtingsakte ed. reken maar 1000 E.

 

Groet JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

 

Bij een inbreng in natura is er over het algemeen een accountantsverklaring verplicht (art 2:240a BW voor de liefhebbers).

 

Misschien is het aantrekkelijk om slechts tot € 18.000,-- aan machines in te brengen, en de rest van de machines aan de nieuwe BV te verkopen.

Natuurlijk kan de BV je niet direct betalen, dus krijg je een vordering op je BV, mogelijk te koppelen aan een rentepercentage.

Uberhaupt langs de accountant om te kijken wat voor jou het meest voordelig is dus.

Link naar reactie
  • 0

Je kan inderdaad de machines gebruiken om het geplaatste kapitaal van de B.V. bij oprichting vol te storten. Zie art. 2:204a BW (Stefan maakte een tikfoutje). Dan verklaart een accountant dat de waarde van de machines tenminste evenveel is als het bedrag dat je op de aandelen moet storten. Meestal zal die stortingsplicht 18.000 euro bedragen (het wettelijke minimum).

 

Een deel van de machines apart verkopen aan de B.V. is een advies met een staartje. Dan loop je namelijk tegen art. 2:204c BW aan. Je verkoopt dan goederen als aandeelhouder aan je net opgerichte B.V. Dan moet een accountant verklaren dat de waarde van de aldus verkochte machines tenminste de waarde van de tegenprestatie van de B.V. (de koopprijs) bedraagt. Dit wetsartikel probeert dus te voorkomen dat je met 18.000 euro je aandelen in geld volstort maar vervolgens voor een veel te hoge prijs meuk aan je B.V. zou verkopen en zo die 18.000 euro er weer uit zou trekken. Indien je geen accountantsverklaring heb voor een dergelijke verkoop, is deze verkoop vernietigbaar (door de B.V.). Geen ramp zou je denken, maar reken maar dat een curator er gebruik van maakt als er iets met de B.V. mocht gebeuren. Een advies met haken en ogen dus.

 

Aangezien je de machines toch in de B.V. wil hebben (ik dacht dat dit zelfs min of meer verplicht is om gebruik te kunnen maken van geruisloze inbreng voor de Inkomstenbelasting (gehele of zelfstandig deel onderneming inbrengen)) kan je ze net zo goed storten op de aandelen in natura.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.