• 0

Lenen uit stamrecht: echt zakelijk?

Beste HL'ers mijn naam is Bram en ik wil graag een eigen onderneming starten. Ik wil/ moet geld lenen uit mijn stamrecht BV en heb daarom al uitgebreid op dit forum gezocht naar wat zakelijke voorwaarden zijn ook site van BD etc doorgespit. Toch blijf ik vragen houden. Ik hoop dat jullie me een stukje verder kunnen helpen.

 

Mijn vragen zijn:

 

1) wat is zakelijk? Op HL en elders vindt ik terug dat de lening zakelijk moet zijn te weten conforme rente en onderpand. Tot zover snap ik dat, echter geen bank zal lenen indien er ( nog ) geen inkomen is. Bij start eigen zaak is er in mijn geval geen inkomen, stel ik leen van de BV ziet de fuscus dat dan als onzakelijk?

2)overwaarde woning kan middels als onderpand dienen: tot 100% marktwaarde of 103% zoals banken doen?

3)Bank accepteerd alleen 2 e hypotheek( I.c. Is dat dus een achetrgestelde lening) Is dat zakelijk/ geaccepteerd door BD? Er zijn tegenwoordig nog maar weinig banken die een achtergestelde lening/ accepteren.

4)indien 2 e hypotheek door BD zakelijk wordt bevonden, wat zou risico opslag op conforme hypotheek rente moeten zijn?

5)Wil graag ook een auto ( deels ) financieren uit stamrecht. Deels zelfde vragen maar kan auto als onderpand dienen.

 

Gezien de gevolgen van onzakelijk handelen hoop ik dat jullie me op het goed spoor kunnen zetten, alvast dank!

 

Met vriendelijke groet,

 

Bram

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit kun je mijns inziens toch het beste een accountant voor inhuren. Heb ik destijds ook gedaan. Die heeft de voorwaarden voor de lening opgesteld en schriftelijk laten toetsen door het belastingkantoor. Schriftelijk is hier goedkeuring op gegeven. Als je het zo aanpakt, kun je ook nooit achteraf problemen krijgen met dit soort constructies. Als er een partij is waar je echt nooit problemen mee wilt, is het wel de fiscus. In Nederland wordt belastingfraude zwaarder bestraft, dan iemand zwaar mishandelen. Dus ik zou op dit vlak zeker geen risico's nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.