• 0

Horizon 2020: EU-subsidie voor innovatie en onderzoek

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Met Horizon 2020, het Europese subsidieprogramma voor onderzoek en innovatie, kunnen onderzoeksinstellingen en bedrijven een beroep doen op een budget van in totaal bijna 80 miljard euro. Het subsidieprogramma ademt resultaatgerichtheid uit. Dat biedt meer dan voorheen ook ondernemers de kans om financiering te krijgen voor de ontwikkeling en demonstratie van baanbrekende innovaties!

De drie 'flagships' of onderzoeksprioriteiten van Horizon 2020

De thema's die de EU belangrijk vindt, en waarvoor in de periode 2014 - 2020 talloze subsidies beschikbaar komen, zijn ondergebracht in drie categorieën - de EU spreekt over 'flagships' of onderzoeksprioriteiten. Naar verwachting zal de Europese Commissie medio oktober 2016 de nieuwe werkprogramma’s publiceren voor de periode 2016-2017.

- Societal Challenges

- Industrial Leadership

- Excellent Science

Zie voor de specifieke gebieden, onderwerpen en concrete voorbeelden de informatie van PNO.

 

Zie ook de informatie van RVO voor de voorlichtingsdagen, trainingen en advies.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dit lijkt vooral gericht op grote bedrijven die een staf-afdeling "innovatie" hebben, die nu een half dozijn adviseurs aan het werk zetten om een berg papier te produceren en aan de EU op te sturen. Ik probeer me dan voor te stellen hoe Brin en Page hiernaar gekeken zouden hebben in 1998. Hun voorstel zou al snel zijn afgewezen, denk ik, wegens gebrek aan "interdisciplenary whatever" en "long term who knows what". En dus gaat die 80 miljard naar Philips, en Shell, en naar een verzameling adviesbureaus die nodig zijn om chocola te maken van de documenten van de EU.

 

Het probleem dat ik in het verleden had met subsidies was dat de wereld sneller verandert dan de procedures van de subsidieverlener. Ik moest de sub-projecten van volgend jaar in detail beschrijven, maar in december besloten we dat de markt toch in een iets andere richting lag, of dat de "technische uitdagingen" anders waren dan we gedacht hadden, en weg was de subsidie. Dus wring je een beetje met het werk wat je doet om te proberen het toch binnen de ingediende projectvoorstellen te houden, en je foezelt wat met de documentatie, en je glimlacht vriendelijk tegen de ambtenaren die komen controleren, je zet de printer aan met wat extra pakken papier, en dan bedenk je dat je 100% van je tijd bezig bent met het managen van subsidies en verantwoordingen. Tenslotte stuur je een vriendelijk doch kort briefje naar EZ of naar EU: "hou die zooi maar, ik wil het niet meer".

 

En toch wordt er weer 80 miljard down the drain gespoeld. 80 miljard die we ook hadden kunnen gebruiken voor het stimuleren van de economie, voor het huisvesten van vluchtelingen, voor het aanpakken van global warming, of voor 'e'en van die vele andere problemen waar onze samenleving mee kampt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.