• 0

Gastouder en nagelstylist ondernemer of niet

Ik heb een vraagje irt tot de aanvraag van mijn voorlopige teruggaaf van de belastingdienst voor 2016.

 

Ik start vanaf januari als gastouder. Ik heb tot op heden twee opdrachtgevers (zus officieel via GOB en via GOB nog een andere ouder). Daarbij hoop ik uiteraard andere ouders te krijgen in de loop van het jaar. Totaal gaat het nu om circa 1000 uur over het gehele jaar. Daarbij komen nog voorbereiding van de dagen en schoonmaak achteraf, net als administratie. Daar ben ik jaarlijks dus wel meer dan de nog noodzakelijke 255 uur aan kwijt om de 'urennorm' te halen voor de fiscus als ondernemer.

 

Ik heb daarnaast straks een site, ga flyeren en loop ook risico's (ouders kunnen bijv. niet betalen etc). De gebruikelijke voorwaarden voor ondernemerschap van de fiscus.

 

De omzetnorm van 8.500 haal ik nog niet met de genoemde opvanguren.

 

Maar naast mijn werk als gastouder wil ik het komende jaar ook professioneel nagels zetten bij dames (bij mijn aan huis). Niet om de urennorm te halen, maar omdat ik het leuk werk vindt. Voor het werk als nagelstylist geldt als 'ondernemer' wel de urennorm van 1255 maar niet zoals bij gastouderschap ook nog een omzetcriterium. Maar als nagelstylist ga ik in 2016 geen 1255 uur maken. Maar de combinatie van gastouder en nagelstylist zou die 1255 uur wel op kunnen leveren.

 

Waar ik over twijfel is hoe ik mijn inkomsten moet opgeven bij de VT 2016. Als winst uit onderneming of als Overige werkzaamheden. Want de uren haal ik wel door mijn gastouderschap, de bijbehorende administratie en voorbereiding en daarnaast de nagels.

Maar het omzetcriterium vooralsnog niet (al weet ik niet wat het jaar gaat brengen). Ik weet ook niet hoe een belastingdienst omgaat met een combinatie van ondernemersactiviteiten zoals nagelstylist en gastouder.

 

Daarom de vraag aan jullie om mij hulp te bieden :-)

 

Groet

Len

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ja hoor, je bent helemaal hartstikke ondernemer.

De urengrens haal je ruimschoots, want je mag best nog vele administratie-uren, schoonmaak, voorbereiding etc etc meerekenen. Ook als je je weg moet vinden, en een naar de kvk gaat of bijvoorbeeld op higherlevel dingen checkt is dat bedrijfstijd.

 

Een echte omzetgrens zit er niet op. Kan zijn dat je dat ergens gelezen hebt, maar zeker voor startende ondernemers is dat geen eis.

 

De nagelstudio telt hiervoor gewoon mee, dat mag als één ondernemer. Het mag ook als aparte (eenmans)zaak, maar hoeft niet. het bijt elkaar niet zou ik zeggen.

 

Houd nog goed rekening met het volgende:

kinderopvang is onbelast. De nagelstudio is belast met btw.

Dat betekent voor jou, dat je btw mag rekenen, maar niet hoeft af te dragen (zie: KOR)

Daar zou ik erg rekening mee houden in je afweging nog een kind erbij of een uurtje extra nagelen.

Dit geldt tot een grens (nagelen dan ) van € 7000 omzet (ongeveer - €1345 btw).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.