• 0

VAR-WUO i.c.m. andere bedrijfsactiviteiten

Goedemiddag,

 

Een vraag omtrent VAR verklaring i.c.m. met andere werkzaamheden.

Mijn situatie is momenteel als volgt.

Ik heb een autobedrijf en daarnaast heb ik sinds juli dit jaar nevenactiviteiten in een andere sector (glastuinbouw). Ik heb in juli/augustus deze werkzaamheden uitgevoerd in loondienst en vanaf september via een uitzendbureau. Gemiddeld voor 20 uur in de week.

 

Ik heb het bedrijf gevraagd om ze mij rechtstreeks als ZZP-er willen inhuren en niet meer via het uitzendbureau. Op zich staan ze daar positief tegenover, maar twijfelen of ik daar wel een VAR-WOU voor krijg.

 

Als ik de VAR aanvraag bekijk, kan ik daar niet de situatie in uitleggen. Namelijk mijn VAR werkzaamheden zullen voornamelijk bij 1 opdrachtgever plaatsvinden, en de omzet zal voor meer dan 70% van 1 opdrachtgever komen. Echter zullen de inkomsten uit mijn VAR werkzaamheden ongeveer 20% van de totale omzet zijn binnen mijn bedrijf. En binnen mijn onderneming heb ik dan uiteraard meer dan 1 opdrachtgevers/klanten. Voor de ZZP werkzaamheden zal ik een extra handelsnaam aan mijn onderneming toevoegen.

 

Hoe kan ik nu deze aanvraag indienen? Of moet ik daartoe een verzoek indienen bij de inspecteur?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Omdat de activiteiten in de glastuinbouw totaal anders zijn als een autobedrijf moet je hiervoor apart een var aanvragen. Je kan het aantal opdrachtgevers dus ook niet bij elkaar optellen. Welke werkzaamheden ga je precies doen in de glastuinbouw. Is er sprake van een gezagsverhouding met de opdrachtgever? Meestal is het niet toegestaan als zzper te gaan werken bij je huidige werkgever als je precies dezelfde werkzaamheden gaat doen, dit zal dan alsnog als loon gezien worden. Moet je geld investeren voor jouw onderneming in de glastuinbouw? Maak je reclame? Ben je ook op zoek naar andere opdrachtgevers? http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/factureren/extra_factuureisen_bij_goederen voldoe je aan de voorwaarden die je hier ziet staan?

 

Wat is de keuze dat je graag als zzper uitbetaald wordt? Gaan ze dan ook een hoger uurloon betalen? Je loopt immers veel meer risico bij ziekte en werkloosheid.

Link naar reactie
  • 0

De werkzaamheden zijn algemene werkzaamheden, orderverzamelaar en heftruckchauffeur. Volgens seizoen ook als operator. Het is niet meer mijn huidige werkgever (is het slechts 8 weken geweest), maar kom er nu via het uitzendbureau. Mijn uurtarief wordt hoger, ca. factor 1,8.

 

Ik hoef niet te investeren in deze VAR werkzaamheden, omdat ik slechts arbeid ter beschikking stel. Hooguit werkkleding. Er is geen gezagsverhouding. Of ik op zoek ga naar andere opdrachtgevers hangt er vanaf hoeveel ik ingehuurd wordt. Ik wil deze VAR werkzaamheden namelijk maar beperkt uitvoeren, voor maximaal 25 uur/week, en alleen in de ochtenden.

 

Risico bij ziekte en werkloosheid zijn me bekend en is voor mij een aanvaardbaar risico. Werkloosheid is voor mij niet van toepassing, omdat het een aanvulling is op mijn huidige bedrijf en val er niet van om als het komt te vervallen. Ziekte zegt mij nu ook niet zoveel, omdat het contract bij het uitzendbureau een wekelijkse opzegtermijn heeft en een verplichting van 3 uur/week.

Link naar reactie
  • 0

Het maakt niet uit dat je bij die werkgever zelf maar 8 weken hebt gewerkt, het laat zien dat het werkzaamheden zijn die ook in loondienst gedaan kunnen worden. Als jij ziek bent mag je dan in jouw plaats gewoon iemand anders sturen die dat werk van je overneemt? Mag je zelf de tijden bepalen?

 

Als de belastingdienst dit toch niet als loondienst ziet dan loop je ook nog de kans dat de belastingdienst dit werk ziet als resultaat uit overige werkzaamheden in plaats van winst uit onderneming. Dit geeft minder zekerheid voor de opdrachtgever.

 

Ik zou beginnen met de VAR aan te vragen en te bekijken wat de reactie van de belastingdienst hierop is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.