• 0

Participatie in B.V., holding nodig?

Goedenavond,

 

Ik heb al een en ander op dit forum gelezen maar een aantal zaken zijn mij nog niet duidelijk. Wij richten met 5 personen een B.V. op waarin ieder 20% aandeel krijgt. 1 van deze personen is de investeerder (deze legt EUR 30.000 in). De andere 4 (inclusief ikzelf) zijn allemaal nog studerend en niet bepaald kapitaal krachtig. Tevens verwachten wij pas op de langer termijn winst te draaien en in eerste instantie voornamelijk met kosten te zitten (dus uitbetaling verplicht salaris DGA lijkt me dan nog niet van toepassing).

 

Hoe kan ik het beste in deze constructie stappen. Als persoon? Met een Ltd of een eigen B.V. (oprichting hiervan is niet zo'n probleem maar er worden zeker het komende jaar nauwelijks inkomsten verwacht). Het mooist zou zijn als ik ergens in een constructie geld kon oppotten (maar zeker niet verplicht) en persoonlijk ook met andere projecten bezig kan zijn (met een V.O.F. die niet in relatie staat tot de B.V. en zeker niet meer dan EUR 10.000 per jaar winst draait).

 

Voor zover ik begrijp kan ik een holding B.V. oprichten die participeerd in de bovengenoemde B.V. Vervolgens moet er een management fee betaald worden (hoeveel is dit?) aan de holding, maar zijn er verder geen verplichte DGA salarissen en kan ik geld dus oppotten in de holding totdat ik het er een keer uit trek? En dan betaal ik gewoon normale inkomsten belasting over wat er uit de holding komt? Hoe zit het met allerlei premies en verzekeringen die ineens de hoek om komen kijken?

 

Ik hoop dat iemand hier iets meer over kan vertellen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, je hebt geen holding nodig. Veel te ingewikkeld. Je kunt de aandelen gewoon in privee houden. Vallen onder box 3.

 

Hmm dit vraag ik me af, >5% aandeel is aanmerkelijk belang en valt voor zover ik weet toch in box 2?

Vaak is het fiscaal aantrekkelijk om een dergelijk belang niet in prive maar in een holding bv te hebben, waarom dit exact het geval is, zou ik ook graag van een expert/ervaringsdeskundige horen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zitten twee voordelen aan een holding:

-de deelnemingsvrijstelling;

-uitstel van belastingen.

 

Over de winst in de werkmaatschappij wordt belasting geheven. Indien er nu winst uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders en je de aandelen in privé zou hebben, zou daar winst uit aanmerkelijk belang ontstaan, te belasten tegen 25%. Als je een holding tussen jou en de werkmaatschappij zet, toucheert de holding deze winstuitkering. De winstuitkering van de werkmaatschappij aan de holding valt onder de deelnemingsvrijstelling en is daarom onbelast. Op die manier kan je de winst uit de werkmaatschappij in de holding oppotten en pas op het moment dat jij dat wil daar dividend uit laten keren aan jezelf in privé. Op die manier hou je zelf in de hand wat je in privé aan winst ontvangt en dus ook wanneer het moment van het betalen van 25% belasting daarover aanbreekt.

 

Ook bij verkoop van de aandelen in de werkmaatschappij kan dit mechanisme optreden. Bij een winst over de verkoop van de aandelen zou de verkoopwinst tegen 25% worden belast als je de aandelen in privé zou houden. Met een holding als aandeelhouder zou de holding de verkoopwinst zonder belastingheffing toucheren (wederom onder de deelnemingsvrijstelling). Dan kan je als aandeelhouder van de holding wederom zelf beslissen wanneer je de aanwezige winst in de holding tot uitkering laat komen en hoeveel (waarbij je dan op dat moment die 25% betaald).

 

Het nadeel is natuurlijk het opzetten van de constructie. Je hebt een extra B.V. voor jezelf nodig. Deze constructie wordt pas interessant op het moment dat de werkmaatschappij winst op gaat leveren en/of een voorzienbare verkoop van de aandelen. Echter, het adagium: "als je het doet, doe je het goed[i/]" is altijd aantrekkelijk ;D

Link naar reactie
  • 0

@Wekkel: bedankt voor de duidelijke uitleg!

 

Resteren nog een aantal vraagjes:

 

Uitgaande van de constructie 'Holding BV neemt aanmerkelijk belang in BV A.'

 

- In het geval je zelf in BV A. werkzaam bent (zonder meerderheidsbelang cq. andersoortige absolute zeggenschap), ben je werknemer van BV A.. Op basis hiervan onvang je loon van BV A. (waarover ook sociale premies e.d. worden afgedragen). Daarnaast bezit je echter de Holding BV (met zeg 20% in BV A.). Wanneer Holding BV uitsluitend als holding optreedt (zonder verdere activiteiten), wordt hieruit dan tevens een 'fictief/gebruikelijk fiscaal loon' genoten, waarover weer belasting moet worden betaald? (Fiscus gaat uit van minimaal fictief loon van 38.000 eur, tenzij onderbouwd lager, hoe werkt dit in bovenstaande praktijk)?

 

- Stel je hebt een participatie van 4,95% in BV A., waardoor dit (bij in prive aanhouden) in box 3 valt. Is in dit geval een holding bv nuttig? Zoniet, hoe wordt omgegaan met de waardering van deze 'incourante aandelen' in box 3 (waarover vermogensbelasting moet worden betaald).

 

Met betrekking tot de hiervoor genoemde waarderingsproblematiek, bestaan volgens mij (correct me if i'm wrong) fiscale risico's. Hieruit vloeit de volgende vraag:

 

- Klopt het dat bij een sterk fluctuerende waarde (zal vaak niet zo zijn, maar is mogelijk weet ik uit praktijk) het aanhouden van belang in prive problemen kan opleveren? Neem het voorbeeld waarbij BV A. een beursintroductie geniet met een waardering van 500 mln. Klopt het dat indien je op dat moment een belang hebt in box 2, herwaardering plaatsvindt (belast met 25%!)? Indien deze in box 3 zitten, dan wordt over de waarde vermogensbelasting geheven. Indien jaar later het bedrijf nog maar 10 mln waard is, heb je dus VEEL teveel belasting betaald eigenlijk... hetgeen weer voorkomen kan worden via Holding BV?

 

Bovenstaande is ingewikkelde materie, maar daardoor wel extreem interessant.

Alvast bedankt voor jullie bijdragen!

 

(nuttig forum trouwens!!!!)

Link naar reactie
  • 0

Het nadeel is natuurlijk het opzetten van de constructie. Je hebt een extra B.V. voor jezelf nodig. Deze constructie wordt pas interessant op het moment dat de werkmaatschappij winst op gaat leveren en/of een voorzienbare verkoop van de aandelen. Echter, het adagium: "als je het doet, doe je het goed[i/]" is altijd aantrekkelijk ;D

 

Deze toevoeging las ik pas na mijn vorige post...

 

Het op een later moment (wanneer verkoop bijv. in zicht komt) onderbrengen in een Holding BV, lijkt me fiscaal echter weer minder interessant? Aangezien de fiscus bij de verkoop van je belang (box 2) aan je (dan opgerichte) Holding BV, ongetwijfeld uitgaat van een reele waarde, waardoor je alsnog 25% verkoopwinstbelasting kwijt bent?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.