• 0

Klant betaalt te veel

Na het doen van een klusje voor een klant heb ik hem de factuur verstuurd. De klant betaalde netjes op tijd, maar i.p.v. het bedrag op de factuur gaf deze mij een extraatje. Hij was erg tevreden met de geleverde service en vond dat wel op zijn plaats. Hij zei: zie het als een fooi in een restaurant.

Er is betaald per giro. BIj het betalen heeft hij keurig het belalingskenmerk op de factuur ingevuld, maar het overgemaakte bedrag is dus hoger dan het factuurbedrag.

 

Hoe regel ik dit in mijn administratie? Wat moet ik straks opgeven bij de belastingdienst? Het factuurbedrag of het ontvangen bedrag op mijn rekening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Was toevallig zelf even op de belastingsite om iets over BTW uit te zoeken en kwam onderstaande opmerking tegen:

 

BTW berekenen

U berekent BTW over het totaalbedrag dat u aan uw klanten in rekening brengt. Als uw klant meer betaalt dan u in rekening heeft gebracht, dan bent u ook daarover BTW verschuldigd.

zie : http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/btw/index.htm

 

Wellicht wel iets om even rekening mee te houden!

Link naar reactie
  • 0

BTW berekenen

U berekent BTW over het totaalbedrag dat u aan uw klanten in rekening brengt. Als uw klant meer betaalt dan u in rekening heeft gebracht, dan bent u ook daarover BTW verschuldigd.

zie : http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/btw/index.htm

Wellicht wel iets om even rekening mee te houden!

 

Geheel juist....op papier....

Maar:

-in mijn twintig jaar ervaring als boekhouder heb ik nog nooit 1 belastinginspecteur gehad die BTW wilde navorderen over de rekening betalingsverschillen....

-Op de post betalingsverschillen boek je ook de bedragen die je "te weinig" binnen krijgt...Dit kan je ook verrekenen met de BTW op papier....en aangezien het vaker voorkomt dat er te weinig overgemaakt wordt dan te veel......

-Technisch gesproken zijn de bedragen die de bank inhoudt voor het verrichten/ontvangen van betalingen ook "te weinig" betalingen en dus eigenlijk een betalingsverschil....deze zou je ook nog kunnen gaan verrekenen met deze post dus....

 

Conclusie: Zolang de bedragen die je teveel ontvangt niet in de honderden euro's gaan lopen zal de belastingdienst echt niet jou btw gaan inhouden op de teveel ontvangen bedragen....

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.