• 0

voorfinanciering order

geachte heren, dames,

 

Een nieuwe klant wil een container met goederen bestellen. Ik moet mijn leverancier 30% vooruitbetalen en de balance bij aflevering in china.

 

De klant wil pas betalen bij levering in Nederland. Hij zou via zijn bank een bankgarantie afgeven voor mij, waarop ik met mijn bank afgesproken heb of ik hiermee bij mijn bank het restantbedrag voor de levertijd+transport een krediet te verkrijgen.

 

Zijn bank kwam met zaken als dat zo'n accreditief niet uitsloot dat ik niet niet zou leveren en toch zou worden uitbetaald. Ik zag het niet zo, maar goed.

 

Nu heb ik een koopovereenkomst, een proforma invoice van mijn leverancier en zijn KVK gegevens.

 

Mijn vraag is nu of er bedrijven zijn, factoring of dergelijke die dit soort

zaken kunnen afhandelen. Ik heb reeds vele formulieren moeten invullen,

maar zijn Fortis en mijn Rabobank komen er niet uit.

 

Bij een vorig vergelijkbare zaak heb ik alles gefinancierd, maar de bedragen worden steeds groter. Ik ken mijn leverancier nu goed, internationaal bedrijf die levert aan Daewoo, 22000 werknemers, persoonlijke banden met de exportmanager, klant is goed bekend bij zijn bank, etc. Er moet toch uit te komen zijn

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een vorig vergelijkbare zaak heb ik alles gefinancierd, maar de bedragen worden steeds groter. Ik ken mijn leverancier nu goed, internationaal bedrijf die levert aan Daewoo, 22000 werknemers, persoonlijke banden met de exportmanager, klant is goed bekend bij zijn bank, etc. Er moet toch uit te komen zijn

Vraag aan de klant een LC ( Letter of credit ) bij voorkeur voor onbepaalde tijd, van het totale bedrag. tevens moet de klant de FCR

( Forwarder Credit Receive ) tekenen.

Dit is de beste bankgarantie.

tip. de kosten zijn vrij hoog ca 3% van het totaalbedrag, spreek af

met je klant, indien hij binnen de betalingstermijn betaald, de LC voor

de volgende zendingen wordt gebruikt.

sux6

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je advies.

 

Het probleem is nu juist dat een L/C afgesproken was en daarmee was

er voor mijn bank geen financieringsaanvraag meer nodig.

 

Zijn Fortis bank kwam met het verhaal dat niet zeker zou zijn dat ik het bestelde ook daadwerkelijk zou leveren. Ik heb gesteld dat de levering

conform de documenten zou geschieden, dus dat dit geen probleem zou zijn.

 

Nu krijg ik geen bankgarantie (wel een getekende koopovereenkomst met een specifikatie van de goederen door klant getekend) en moet ik het wederom voorfinancieren. Gezien de voorgeschiedenis ben ik nu geneigd deze order bijna te laten, omdat ik hiernaast ook al verplichtingen heb lopen en het nu niet uitkomt.

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
  • 0

waar heeft die fortis het over?

 

Als ze een l/c afgeven aan jou krijg jij het geld (of in dit geval) jouw bank pas overgemaakt als jij jouw spullen verstuur naar hun. Of laat je het rechtstreeks versturen? Anders moet je zo afspreken dat jij je geld pas krijgt als de goederen zijn aangekomen.

 

Trouwens uit ervaring kan ik mededelen dat je niks hoeft te voorfinancieren als vooraf een L/C (Acreblabblah) krijgt. Rabobank international kan die L/C omzetten naar cash tegen rente. Tenminste dat kon ik wel doen. De rente is zeer laag nog lage dan een rente met hypothecaire (of zoiets) zekerheid, omdat ze die L/C hebben van een bank als fortis. Denk aan een rente van 0,05 per maand of zo. Uit je verhaal lijkt het alsof je goederen uit china laat sturen en ik neem aan dat je voor niet minder dan 5% marge doet dan maak je alsnof 4,5% winst.

 

succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.