• 0

Box 3 pand gebruiken voor eigen bedrijf

Ik heb mijn onderneming op 31 december 2013 gestaakt. Mijn bedrijfspand is toen naar Box 3 gegaan.

Op 1 januari ben ik een nieuw bedrijf gestart. Kan ik hiervoor gebruik maken van mijn voormalige bedrijfspand dat nu in box 3 zit? Ik wil het pand niet opnieuw op de balans zetten als bedrijfspand, maar het in box 3 laten. Wat zijn dan de fiscale consequenties?

lk heb dit hele forum afgezocht om een antwoord hierop te vinden. Genoeg informatie over box 3 en bedrijfspanden, maar niet op dit specifieke vlak. Ik weet in ieder geval wel, dat ik niet het box 3 pand aan mijzelf kan verhuren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als je het pand voor meer dan 10% maar minder dan 90% zakelijk gebruikt, dan is het in beginsel keuzevermogen. Je mag dan kiezen om het in privé (box 3) te houden. Je mag dan een gebruiksvergoeding in aftrek brengen van maximaal het rendement dat in box 3 in aanmerking wordt genomen (in 2016 dus 4%). Eventuele huurderslasten mogen naar evenredigheid van het gebruik worden afgetrokken.

 

Als je het pand volledig zakelijk gebruikt (voor meer dan 90%), dan heb je geen keuze, dan is het verplicht ondernemingsvermogen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.