• 0

Belasting Handelsagent (zelfstandig) Buiten Nederland en EU

Ik ga beginnen als handelsagent voor een bedrijf buiten zowel Nederland als de EU. Nu heb ik zeer veel research gedaan in het deel dat ik het minst snap: belastingen.

 

Eerst dacht ik dat ik over het inkomen van mijn eigen onderneming (het agentschap) 21% moet betalen (btw belasting) en dan nog eens de inkomensbelasting van Box 1. (en uiteraard vermogensbelasting van 1.2% elk jaar)

 

Nu lees ik op de KvK het volgende over handelsagenten:

 

'Heeft de agent een buitenlandse principaal: BTW heffing verlegd naar het land van de buitenlandse Principaal'

 

Begrijp ik het goed wanneer ik zeg:

 

Ik betaal de BTW belasting in het land waar de principaal zit en in Nederland alleen Box 1 & vermogensbelasting?

 

Of mis ik iets?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste WiVer,

 

Voor wat betreft de btw:

 

Ik zie dat de bijgevoegde sheet afkomstig is van een presentatie die de brancheorganisatie VNHI (Verbond Nederlandse Handelsagenten en Importeurs) voorheen verzorgde bij de kamers van koophandel voor préstarters / ondernemers die willen starten als handelsagent.

 

Mijns inziens gaat men er in deze sheet vanuit dat de buitenlandse principaal in een andere lidstaat van de EU is gevestigd. In dat geval wordt de btw 'verlegd' naar de principaal.

 

In uw geval is de principaal zoals ik begrijp gevestigd buiten de EU.

 

Volgens het hulpmiddel op de website van de belastingdienst

is de dienst dan belast in het land van de afnemer (principaal). De wetgeving van dat land geldt.

het hulpmiddel zegt verder:

 

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

Ik ga er voorzichtig vanuit dat u zich als handelsagent verder niet hoeft te registreren bij de belastingdienst in het land van uw principaal, maar u zou dat voor de zekerheid natuurlijk alsnog kunnen navragen bij de belastingdienst aldaar.

 

Marcel Hoebink

 

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je reactie,

 

Is er nog iets anders dat ik mis?

Klopt het dat ik pas belasting in Nederland erover hoef te betalen wanneer ik het overmaak van m'n bedrijf maar mezelf (in de vorm van loon) of is er nog andere belasting die ik mis?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.