• 0

BTW wel/niet innen bij annulering en no-show

hoi allen,

 

Ik wil heel binnenkort een klein hotelletje beginnen en vind de BTW afdracht/inning nogal lastig :-)

 

Het gaat om de 2 volgende situaties:

 

Situatie 1

- een gast heeft een kamer geboekt en annuleert te laat; voorwaarde van hotel is dat de kosten van 1 nacht betaald moeten worden

 

Situatie 2

- een gast heeft een kamer geboekt maar komt niet opdagen; voorwaarde van hotel is dat de volledige kosten van de boeking verschuldigd zijn

 

Ik heb me laten vertellen dat ingeval van de annulering in situatie 1, er sprake is van een schadevergoeding en dus geen BTW verschuldigd is.

Mijn vraag: aan wie is er geen BTW verschuldigd: van de gast aan het hotel of van het hotel aan de Belastingdienst?

Mag ik als hotel wel de BTW innen en hoef ik dat niet af te dragen?

 

En wat te doen ingeval van situatie 2 als de gast niet komt opdagen?

Wat mag ik als hotel innen en wat zou ik wel of juist niet hoeven af te dragen aan de belastingdienst?

 

In de praktijk is het mijn ervaring dat waar ik als particulier ook annuleer of niet kom opdagen, ik altijd het bedrag INCLUSIEF BTW dien te betalen.

 

Is dit echter wel juist en zou ik eigenlijk als particulier de BTW niet hoeven te betalen?

En mag ik dit als ondernemer dan ook niet in rekening brengen bij de gasten?

 

Hoor heel graag jullie expertise!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja die uitspraak had ik ook reeds gelezen.

Ook heeft het Europees Hof een uitspraak gedaan over een Air France KLM zaak.

 

Het is me niet duidelijk of ik de BTW die niet afgedragen hoeft te worden, wel in rekening mag brengen bij de gast.

Het voelt erg dubbel aan om dat wel te doen.

Anderzijds, hebben bedrijven geen enkel probleem dat wel bij mij als particulier te doen...

 

Moet ik de BTW bij de vooruitbetaling incasseren en vervolgens bij annulering de BTW storneren op de rekening van de gast..?..

Link naar reactie
  • 0

hoi allen,

 

Ik wil heel binnenkort een klein hotelletje beginnen en vind de BTW afdracht/inning nogal lastig :-)

 

Ik heb me laten vertellen dat ingeval van de annulering in situatie 1, er sprake is van een schadevergoeding en dus geen BTW verschuldigd is.

 

Mijn vraag: aan wie is er geen BTW verschuldigd: van de gast aan het hotel of van het hotel aan de Belastingdienst?

Mag ik als hotel wel de BTW innen en hoef ik dat niet af te dragen?

 

 

Is dit echter wel juist en zou ik eigenlijk als particulier de BTW niet hoeven te betalen?

En mag ik dit als ondernemer dan ook niet in rekening brengen bij de gasten?

 

 

 

Hallo,

 

Vraag is of dit een schadevergoeding is of dat de klant gewoon de dienst moet betalen ongeacht of hij er wel of niet gebruik van maakt dat is zijn keuze.

Volgens de 2e link (Boon) hierboven geldt;

Heeft de afnemer de gehele verschuldigde vergoeding al betaald bij reservering en ontvangt hij

deze vergoeding niet terug bij annulering? Dan is geen sprake meer van schade en kan het betaalde

bedrag ook niet worden aangemerkt als een schadevergoeding. Op dat moment is daarom gewoon

btw verschuldigd over de betaling.

Verder staat er. De contractuele afspraken die u maakt, zijn daarom van belang...

Dat is iets waar ik ook altijd op wil wijzen wat is er gebeurt, wat is er overeengekomen en wat zijn dan de fiscale conclusies? Een schijnbaar gelijke situatie hoeft niet altijd tot hetzelfde resultaat te leiden.

Het verwijzen naar een rechterlijke uitspraak is volgens mij gevaarlijk als men die niet kan inzien.

In welk geval geldt die uitspraak en wat waren de overwegingen en over welk (belasting-) jaar ging het ?

 

Daarnaast geldt dat als je BTW op de factuur vermeldt je deze altijd moet afdragen ingevolge art. 37 Wet OB 1968.*

Ik denk dus dat men meestal de BTW in rekening brengt om het zekere voor het onzekere te nemen.

 

Het is nogal verwarrend omdat verzekeringen bij ondernemers de BTW niet meenemen in de schadevergoeding omdat door het recht van aftrek voorbelasting BTW de ondernemer die schade (BTW) niet lijdt.

 

Zie onderstaande citaat *;

 

art 37 Wet OB

Wet op de omzetbelasting 1968

Artikel 37

Hij die op een factuur op enigerlei wijze melding maakt van omzetbelasting welke hij, anders dan op grond van dit artikel, niet verschuldigd is geworden, wordt die belasting verschuldigd op het tijdstip waarop hij die factuur heeft uitgereikt; hij is gehouden deze belasting op de voet van artikel 14 te voldoen.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.