• 0

Van VOF naar Eenmanszaak

Ik heb afgelopen periode gesurft hoe het precies werkt bij ontbinden van VOF en voortzetten als eenmanszaak. Ik kan het geen duidelijke antwoorden vinden. Misschien kunnen jullie mij helpen.

 

Mijn VOF partner was tijdje geleden vrijwillig uitgetreden bij onderneming. Per 31 december/1 januari is VOF ontbonden en ik ga verder met eenmanszaak met dezelfde ondernemingsnaam.

 

Bij website van belastingdienst vertellen dat bij wijziging van rechtsvorm geheel als nieuwe onderneming vaststellen. Wij moeten mogelijk een stakingswinst betalen.

Bij sommige topics /forums zijn iets over geruisloos doorschuiven mogelijk maar dat het niet altijd verstandig is.

 

Mijn vraag

 

Per 31 december 2016 wordt eindbalans opgemaakt voor VOF.

Eventueel stakingswinst belasting betalen

 

Per 1 januari 2017 wordt nieuwe balans opgemaakt voor eenmanszaak omdat ze het onderneming als nieuw gestarte onderneming.

 

Kan ik waarde van inventaris verzinnen?

Overige balans wil ik overnemen van VOF eindbalans.

 

Eindbalans VOF 2016 (fictief getallen):

 

Inventaris 0 euro

Voorraad 200

Overige dingen 100

Eigen vermogen 300 euro

 

Beginbalans eenmanszaak 2017 (fictief getallen):

 

Inventaris 200

Voorraad 200

Overige dingen 100

Eigen vermogen 500

 

Bij VOF is inventaris bij boekhouding nihil (afgeschreven) en werkelijke nihil/weinig waarde.

Ik ga de winkelinrichting veranderen en aantal spullen van mijn prive overgezet naar eenmanszaak (ongeveer 100 waarde)

Mijn gedachten is 200 bijzetten bij inventaris kan ik weer wat leuks afschrijven of is 100 extra niet meer mogelijk omdat het al nihil is bij VOF balans?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.