• 0

Nieuwe innovatie plaatsen in BVBA ?

Hallo,

Heb een innovatie dat een bedrijf wereldwijd zal patenteren, is het een goed idee het patent in een BVBA onder te brengen met verdeling aandelen ?

Welke valkuilen kom ik tegen en waar moet ik op letten?

Gaan mijn aandelen niet verwateren? Kan ik dat tegengaan?

Groeten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bericht roept wat vragen op:

 

Wat is de relatie tussen het bedrijf en jezelf en de bvba (bestaand of nog op te richten). Is het bedrijf je eigen bedrijf of heb je alleen de uitvinding aan hen verkocht?

 

Wat is je doel? Controle houden? Fiscale optimalisatie? iets anders?

 

Wie is de uitvinder? Jijzelf?

 

Ik heb wat moeite met het begrijpen dat het bedrijf de innovatie zal patenteren, maar dat jij dan nog wat te zeggen zou hebben over het patent. Als zij het gaan indienen zal het van hen worden.

 

Er zijn heel veel valkuilen, maar het is absoluut niet duidelijk wat je wilt.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit ontwikkeld en aangeboden bij een groot bedrijf die dit wereldwijd zal patenteren.

De vraag is of je het patent kan plaatsen in een BVBA? Met verdeling van aandelen tussen mij en het bedrijf. vb. bedrijf 60% en ik 40% met een clausule om aandeel verwatering tegen te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is jouw uitvinding, en zij mogen alleen met jouw toestemming een octrooi aanvragen. Het is dus een kwestie van onderhandeling om te bepalen wie wat betaalt, wie welk percentage krijgt, wie beslissingen neemt, en hoe het zakelijk geregeld wordt qua nieuwe aandelen (verwatering)

 

Een bvba kan best eigenaar van een octrooi(-aanvraag) zijn.

 

Op het eerste gezicht lijkt het wel een niet-alledaagse constructie, maar als jullie het allebei zo willen, waarom niet. Maar als ik de octrooigemachtigde van jou, of van het bedrijf was, zou ik dit niet direct adviseren, alhoewel er natuurlijk omstandigheden kunnen zijn om het wel te doen, maar goed, dat is je eigen keuze.

 

Een normalere constructie is dat het bedrijf voor een bepaalde vergoeding alle rechten op de uitvinding van jou krijgt. Dat kan een vaste vergoeding nu zijn, of later, eventueel afhankelijk van bepaalde mijlpalen (octrooi toegekend, of prototype klaar, oid) of een percentage van omzet/winst, of een combinatie

 

Zij worden dan 100% eigenaar, en jij hebt er niets meer mee te maken, behalve dan incasseren van de afgesproken bedragen.

 

Een andere normale constructie is dat je zelf het aanvragen van het octrooi voor eigen rekening neemt (prive of in een bvba, maakt niet uit) en dat je aan het bedrijf (of aan meerdere bedrijven) een licentie geeft, tegen betaling natuurlijk. Dan moet je zelf zorgen dat het octrooi verleend wordt en in stand blijft.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.