• 0

BTW terugvragen [wel of niet export]

Hallo allemaal,

 

Ik zal mij eerste even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik ben Jaron,15 jaar en ik zit momenteel in 4vwo. De afgelopen periode ben ik bezig geweest met het opzetten van een eigenbedrijf in de energiesector. Ik ben enthousiast geworden door en schoolproject en alle zaken gaan tot nu toe erg goed!

 

Ik heb alleen een vraag betreft de BTW en het terug vragen daarvan. Ik heb mijn best gedaan om hem zelf met behulp van het internet te kunnen beantwoorden, maar dat is me helaas niet gelukt, dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

 

De vraagstaat hieronder. Ik heb er een verhaaltje van gemaakt met als doel een beter beeld te schetsen.

 

Bedrijf X [dit ben ik] en bedrijf Y [dit is mijn partnerbedrijf], beide bedrijven komen uit Nederland. Bedrijf Y levert aan bedrijf X een installaties. De installatie wordt door bedrijf X in Duitsland gebruikt.

Hoe zit het dan met de BTW, want dit valt niet onder export neem ik aan? [misschien een domme vraag, maar ik kwam er helaas zelf niet uit]

 

Of is het handiger, aangezien de eerste, en meeste, activiteiten van mijn bedrijf zich in Duitsland afspelen, een bedrijf op te richten in Duitsland [als dat mogelijk is].

 

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk omschreven is en dat jullie er wat mee kunnen!

 

Met vriendelijke groet, Jaron

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jaron,

 

Fantastisch dat je dit al voor elkaar hebt gekregen.

Volgens mij levert je partnerbedrijf ook aan Duitse klanten, is dat zo?

Wat bedoel je met partnerbedrijf, ben je daar ook (mede) eigenaar in?

Als je geen 100% eigenaar bent in het partnerbedrijf of de bedrijven zijn rechtspersonen (BV's of vergelijkbaar) en/of beide bedrijven hebben aparte BTW nummers dan is het een gewone levering die je moet factureren.

 

Je kan voor de BTW kiezen voor vestiging in Duitsland maar ook voor een apart DE BTW nummer.

Voor leveringen tussen BTW ondernemers binnen de EU gelden bijzondere regels.

Die kun je op de site van de belastingdienst vinden.

Voor de winsten in het buitenland gelden belastingverdragen tussen landen.

Voor de status van het bedrijf is van belang of het bijvoorbeeld als een "vaste inrichting" kwalificeert.

Er zijn allerlei fiscale begrippen die bepalen wat je moet doen en daar heb je echt een hoop kennis over de feitelijke situatie en belastingrecht (en dus een belastingadviseur) voor nodig.

 

Het lijkt me verstandig dat je met je hele handeltje even naar een belastingadviseur gaat en dit goed met hem doorpraat. Gezien je leeftijd zal een van je ouders mee moeten als wettelijk vertegenwoordiger maar het lijkt me altijd verstandig eentje te vragen om met je mee te gaan.

Misschien kan een (mede) eigenaar van je partnerbedrijf ook meegaan?

Of hebben die al alles goed gereld?

 

 

Veel succes en vriendelijke groeten,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

allereerst bedankt voor uw snelle antwoord! Ik zal inderdaad naar een belastingadviseur toegaan die me alle haken en ogen kan uitleggen. Het is in ieder geval al wat duidelijker geworden! En ik zal grondig door de website van de belastingdienst heen gaan.

 

Ik zal uw vragen toch nog beantwoorden:

 

Volgens mij levert je partnerbedrijf ook aan Duitse klanten, is dat zo?

Nee, voor zover ik weet levert dit bedrijf aan bedrijven in/doet zaken in Suriname/Amerika/nederland.

 

Wat bedoel je met partnerbedrijf, ben je daar ook (mede) eigenaar in?

Nee, ik ben geen [mede] eigenaar in dit bedrijf. Het bedrijf bestaat al een aantal jaar. Het kan me alleen de installaties/diensten leveren die ik nodig heb. Zij hebben alles dus al goed voorelkaar.

 

Met vriendelijke groet, Jaron

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.