• 0

belasting cooperatie zonnepark

Wij zijn bezig met het opzetten van een lokaal zonnepark, waar met pv panelen elektriciteit geleverd wordt aan een elektriciteitsmaatschappij.

Dit wordt een coöperatie met 10-50 leden

 

De coop exploiteert het park. De investering wordt over 16 jaar afgeschreven, de opbrengst wordt door het wegvallen van de subsidie dan ook te laag om rendabel te zijn. Het project wordt dan daarom gestopt.

 

De bedoeling is jaarlijks de gehele winst uit te keren aan de leden plus de afschrijving. Dat laatste is dus eigenlijk het terugbetalen van de inleg. Na 16 jaar is zo de hele inleg terugbetaald.

 

De eerste vraag is of er door de leden zowel inkomstenbelasting over de winstuitkering als over de terugbetaling van de inleg (=afschrijving) betaald moet worden, of dat het laatste belastingvrij kan (wat ik toch aanneem..)

 

De tweede vraag is voor leden met een aanmerkelijk belang of de verlengstukwinst regeling van toepassing is, of dat er er eerst belasting in de coop betaald wordt en dan nog in box 2. (de leden gebruiken de stroom niet zelf, ze zijn passieve investeerders, er wordt geen arbeid voor de coöperatie verricht.)

 

Tenslotte riep de belastingtelefoon iets over ter beschikking stelling en zouden de inkomsten in box 1 vallen. Dat kon ik helaas niet volgen, maar ik hoop hier een antwoord te vinden.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.