• 0

Een pand onderverhuren als onderneming of als particulier

Hi Allemaal,

 

Net nieuw hier op het forum en ook een beetje nieuw in het ondernemen.

Ik zit met het volgende en ik hoop dat ik hier wat meer kennis kan op doen.

 

Mijn partner is 3 jaar geleden begonnen als zzp’er en is architect. In haar onderneming zit een flinke groei waar wij natuurlijk enorm blij mee zijn.

Nu heb ik een oude bollenschuur van 400m2 aangeboden gekregen (voor een mooie huurprijs) om te gaan huren voor 5 + 5 jaar en daarna als de zaken goed gaan recht hebbende als eerste koop.

 

Alle gemeentelijke procedures (ontheffingen, vergunningen etc..) zijn doorlopen. Het is haar branche dat maakte het allemaal even wat makkelijker.

 

Het doel van het pand is om te gebruiken als werkruimte en deels als opslag. Gezien de oppervlakte willen we het ook gaan onderverhuren aan de werk partners van mijn partners onderneming het zou dan gaan om 5 zzper's.

Ook hier hebben wij toestemming voor van de eigenaar.

 

Nu het volgende:

 

Is het verstandig dat ik dit als particulier op mij neem gezien de huurinkomsten en het box 3 verhaal?!

mag en kan dit uberhaupt?

 

Of op naam van mijn partner en vanuit haar onderneming?

Maar dan worden de huuropbrengsten gezien als inkomen en moeten wij elk kwartaal hier weer belasting over betalen? Of sla ik hier de plank mis?!

 

Is er iemand die mij wat meer voor en nadelen kan vertellen?

 

Wij hebben dit voorgelegd aan verschillende adviseurs op financieel gebied maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

 

Ik ben benieuwd. Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het verstandig dat ik dit als particulier op mij neem gezien de huurinkomsten en het box 3 verhaal?!

mag en kan dit uberhaupt?

 

Tuuuurlijk mag dat! Als jij een pand wilt huren...niemand zal je tegenhouden.

Maar je bedoelt misschien: mag ik privé een pand huren en de huurkosten in de boekhouding van je partner opnemen. Dat mag dan weer niet (tenzij jij als privé persoon facturen aan je partner stuurt voor de huur).

 

Wat box 3 ermee te maken heeft begrijp ik niet helemaal?

 

Maar dan worden de huuropbrengsten gezien als inkomen en moeten wij elk kwartaal hier weer belasting over betalen? Of sla ik hier de plank mis?!

 

Huurinkomsten heb je sowieso..of jij dat nu privé doet, of vanuit de onderneming van je partner.

Maar elk kwartaal belasting...ben je nu niet in de war met de BTW?

 

Maar misschien doorzie ik het niet helemaal :)

 

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0

Hi Fred!

 

Dank voor je reactie.

Klopt ik bedoel de BTW natuurlijk! stom ;D

 

Ik zit meer met het stukje dat als partner alles beheerd en zij netjes de huur gestort krijgt van haar huurders. Dan moet zij dat natuurlijk elk kwartaal aangeven en BTW over betalen omdat dat als inkomen gezien wordt.

 

of kom ik dan hiermee in het kopje wel of niet de huur belasten met BTW?

 

Als ik particulier gezien het zou afhandelen dan is de huur die ik ontvang bruto/neto en dan moet ik misschien ooit is vermogensbelasting betalen als dat bedrag over het randje gaat.

 

maar ik weet dus niet of die redenering helemaal juist is. ???

Link naar reactie
  • 0

Ha Roy,

 

nou..

 

Ik zit meer met het stukje dat als partner alles beheerd en zij netjes de huur gestort krijgt van haar huurders. Dan moet zij dat natuurlijk elk kwartaal aangeven en BTW over betalen omdat dat als inkomen gezien wordt.

 

Dat moet ze aangeven ja (als omzet overigens...niet als inkomen. Is toch net ff wat anders...maar dat terzijde)..en dus BTW over betalen....maar ook BTW over de huur die ze zelf heeft betaald aftrekken..ALS sprake is van belaste huur.

Als er geen sprake is van belaste huur (zowel van de eigenaar als de onderhuur) speelt de BTW helemaal niet.

 

Als ik particulier gezien het zou afhandelen dan is de huur die ik ontvang bruto/neto en dan moet ik misschien ooit is vermogensbelasting betalen als dat bedrag over het randje gaat.

 

Effecten op vermogensbelasting....dat vind ik erg indirect. In directe zin krijg je ermee te maken als jouw huurinkomsten hoger zijn dan je huurkosten (en dat is neem ik aan het geval) in box 1.

Terwijl als je het via je partner doet...dan is het verschil gewoon "winst"en komt dan via winst uit onderneming ook in box 1 terecht (maar dan in haar IB opgave i.p.v. de jouwe).

 

Dus dan spelen ook vragen als: wie betaalt er meer inkomstenbelasting een rol.

 

Ik reageer ook maar even voor de vuist weg (en ben ook geen expert) en zie misschien de doorslaggevende argumenten over het hoofd...maar bijna intuïtief zou ik zeggen dat je het beter via de onderneming kunt laten lopen. Dan kun je ieg profiteren van de ondernemingsfaciliteiten die zij als ondernemer wel en jij als particulier niet hebt.

 

Maar ik ben benieuwd naar eventuele andere reacties want misschien zit ik wel helemaal fout :).

 

 

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0

Hi Fred!

 

Dank alweer!

 

Langzaam begint het bij mij te komen denk ik.

Als het op haar naam komt dan is het winst en aan het einde van de rit met de aangifte moet zij een x aantal procent betalen over die winst.

 

Doe ik het particulier dan is mij wijs gemaakt dat de huur opbrengst niet als inkomen gezien worden. Het uiteindelijke bedrag wat ik dan moet opgeven valt dan in box 3?!

 

Als ik die 2 dan afweeg lijkt het erop dat ik over de eerste optie veel meer moet betalen dan optie 2

 

Ik ben aan het afwegen wat wijsheid is. Want doen wij via de onderneming dan heb je weer recht op terug gaven via de belasting wat ook wel weer een fijn iets is

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.