Ik heb sinds enige tijd een webshop met een door mij zelf opgezet boekhoud systeem. Ik vraag me alleen af of dit helemaal goed gaat. Het gaat mij voornamelijk om de voorraad. Dit boek ik als volgt:
Voorbeeld: (ik laat voor het gemak de BTW even buiten beschouwing)
Bij inkoop:
Voorraad 2000 deb
Crediteuren 2000 cre
Bij verkoop:
Omzet 3000 cre
Debiteuren 3000 deb
Eens per maand of per kwartaal tel ik dan de voorraad (dit gaat automatisch) en schrijf af wat ik verkocht heb, dus ik neem de oude voorraad waarde minus de huidige voorraad waarde.
Inkoop kosten 1000 deb
Voorraad 1000 cre
Hierdoor hoef ik niet bij ieder verkoop factuur te bepalen wat de inkoop kosten zijn geweest. Dit is in mijn geval vrij lastig omdat één verkoop factuur uit tientallen voorraad artikelen bestaan.
Is dit systeem correct of zie ik iets over het hoofd?
Zijn deze gegevens wat voorraad betreft dan voldoende voor de aangifte inkomsten belasting?
- Huidige Voorraad waarde
- Inkoop kosten (het deel van de voorraad dat dat jaar verkocht is)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Frank1983
Frank1983
Hallo Ondernemers,
Ik heb sinds enige tijd een webshop met een door mij zelf opgezet boekhoud systeem. Ik vraag me alleen af of dit helemaal goed gaat. Het gaat mij voornamelijk om de voorraad. Dit boek ik als volgt:
Voorbeeld: (ik laat voor het gemak de BTW even buiten beschouwing)
Bij inkoop:
Voorraad 2000 deb
Crediteuren 2000 cre
Bij verkoop:
Omzet 3000 cre
Debiteuren 3000 deb
Eens per maand of per kwartaal tel ik dan de voorraad (dit gaat automatisch) en schrijf af wat ik verkocht heb, dus ik neem de oude voorraad waarde minus de huidige voorraad waarde.
Inkoop kosten 1000 deb
Voorraad 1000 cre
Hierdoor hoef ik niet bij ieder verkoop factuur te bepalen wat de inkoop kosten zijn geweest. Dit is in mijn geval vrij lastig omdat één verkoop factuur uit tientallen voorraad artikelen bestaan.
Is dit systeem correct of zie ik iets over het hoofd?
Zijn deze gegevens wat voorraad betreft dan voldoende voor de aangifte inkomsten belasting?
- Huidige Voorraad waarde
- Inkoop kosten (het deel van de voorraad dat dat jaar verkocht is)
Vriendelijke groet,
Frank
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag