• 0

Facturen uit het buitenland, verschillende versies

Ha allen,

 

Ik heb uitgebreid gezocht, maar ben desondanks nog niet helemaal zeker van mijn zaak. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

 

Ik ben onlangs voor mijzelf begonnen en ben nog e.e.a. aan het uitvogelen qua administratie. Ik heb een aantal diensten ingekocht vanuit het buitenland (o.a. webhosting, Wordpress themes, domeinnaam, kantoorartikelen...) en het valt me op dat de facturen op verschillende wijze met btw omgaan. Ik zou graag dubbelchecken of ik dit goed heb opgevoerd in mijn administratie.

 

 

1) (Nederlandse) leverancier met adres buiten EU maar met een NLs btw-nummer op factuur vermeld. 21% btw in rekening gebracht. Opgevoerd als 'hoog 21%'.

 

2) (Nederlandse) leverancier met adres buiten EU (geen btw/vatnummer). Btw naar mij verlegd. Opgevoerd als 'verwerving buiten EU, 21%', per saldo geen btw betaald.

 

3) Leverancier binnen EU (Spaans vatnummer). Btw naar mij verlegd. Opgevoerd als 'verwerving binnen EU, 21%', per saldo geen btw betaald.

 

4) Leverancier buiten EU, maar met EU vatnummer op factuur vermeld. Btw naar mij verlegd. Opgevoerd als 'verwerving buiten EU, 21%', per saldo geen btw betaald. NB: ik heb hier twee varianten van: op een versie staat niet letterlijk VAT Reversed (wel op hun website zo beschreven), op de andere wel. Maakt dit nog uit?

 

5) Leverancier buiten EU (geen btw/vatnummer). Vermeld helemaal niets over btw/tax op de factuur (dus ook niet tax $0,00). Het betreft aanschaf van e-mailaccounts. Heeft mijn btw-nummer niet vermeld op de factuur, wel mijn bedrijfsnaam. Opgevoerd als 'verwerving buiten EU, 21%', per saldo geen btw betaald.

 

6) Leverancier binnen EU (UK), maar heeft geen btw/vatnummer op factuur vermeld. Tax total $0. Heeft mijn btw-nummer niet vermeld op de factuur, wel mijn bedrijfsnaam. Geen idee hoe deze op te voeren?

 

M.n. bij nummer 5 en 6 vraag ik me af hoe ik dit moet doen (btw 0% of 21%?) en of de facturen wel aan de eisen voldoen, m.n. omdat mijn btw nummer er niet op staat... Ik begrijp dat er ook nog speciale regels zijn voor digitale diensten, maar ik weet niet of aanschaf van e-mailaccounts etc daaronder valt?

 

Ik ga nog op zoek naar een boekhouder maar wil tot die tijd uiteraard alles zo goed mogelijk zelf opvoeren en zelf begrijpen. Maar mocht ik bovenstaande compleet fout doen, dan moet ik er maar wat vaart achter zetten :-\

 

Alvast heel erg bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.