tokidoki

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

tokidoki's trofeeën

  1. Voor de volledigheid: het gaat vooralsnog om een offerte. Ik stel de vraag omdat ik tegenstrijdige informatie lees en ik geen verkeerde prijsopgave wil doorgeven waardoor ik mezelf mogelijk uit de markt prijs (door het onterecht op te nemen) OF mezelf in de vingers snijd (door het onterecht niet op te nemen). Als het daadwerkelijk tot factureren komt zal ik dit uiteraard navragen. Dank voor het meedenken!
  2. Ik vermoed dat het een organisatie is zoals Joost beschrijft. Wat is de procedure in zo'n geval een hoe zit het met mijn btw plicht? Moet ik de door mij af te dragen btw dan 'incalculeren' in het tarief en zonder btw factureren? Of is de dienst in dit geval dan btw vrijgesteld en wordt deze niet meegenomen in mijn btw aangifte?
  3. Dat ze niet btw plichtig zijn betekent niet altijd dat ze geen btw nummer hebben, toch? Het betreft hier een grote internationale organisatie (IGO).
  4. Bedoel je dat de verleggingsregeling niet van toepassing is in dit geval?
  5. Graag advies omtrent het volgende: Hoe dien ik (zzp-er) te factureren aan een btw-vrijgestelde organisatie in een ander EU land als ik zelf, en de door mij geleverde diensten, wel btw-plichtig zijn? Als ik het goed begrijp is het niet relevant of de opdrachtgever wel/niet btw-plichtig is, maar zijn de diensten bepalend. Mijn diensten zijn doorgaans btw belast, dus volgens die redenering zou ik btw in rekening moeten brengen. Zijn daar ook uitzonderingen op van toepassing? De inhuur is in dit geval vanwege beperkte interne capaciteit; is de vrijstelling in dat geval overdraagbaar? En daarnaast het feit dat het een factuur naar het buitenland is: hoe zit het in dit geval met btw verleggen? Als de organisatie geen btw aangifte doet, kan de verleggingsregeling dan worden toegepast? En zo ja, heb ik dan een btw nummer van hen nodig? Als de verleggingsregeling niet mogelijk is, op welke manier dien ik dan te factureren?
  6. Hallo, Ik wil graag een deel van mijn werkzaamheden uitbesteden aan iemand buiten de EU. Diegene is niet geregistreerd als ondernemer. Het gaat om een eenmalige uitbesteding voor zo'n 7 a 10 dagen. Ik kom er niet helemaal uit waar ik rekening mee moet houden wat betreft regelgeving, of ik iets met BTW moet doen, etc. Hoop dat jullie kunnen helpen, alvast bedankt!
  7. Ha allen, Ik heb uitgebreid gezocht, maar ben desondanks nog niet helemaal zeker van mijn zaak. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik ben onlangs voor mijzelf begonnen en ben nog e.e.a. aan het uitvogelen qua administratie. Ik heb een aantal diensten ingekocht vanuit het buitenland (o.a. webhosting, Wordpress themes, domeinnaam, kantoorartikelen...) en het valt me op dat de facturen op verschillende wijze met btw omgaan. Ik zou graag dubbelchecken of ik dit goed heb opgevoerd in mijn administratie. 1) (Nederlandse) leverancier met adres buiten EU maar met een NLs btw-nummer op factuur vermeld. 21% btw in rekening gebracht. Opgevoerd als 'hoog 21%'. 2) (Nederlandse) leverancier met adres buiten EU (geen btw/vatnummer). Btw naar mij verlegd. Opgevoerd als 'verwerving buiten EU, 21%', per saldo geen btw betaald. 3) Leverancier binnen EU (Spaans vatnummer). Btw naar mij verlegd. Opgevoerd als 'verwerving binnen EU, 21%', per saldo geen btw betaald. 4) Leverancier buiten EU, maar met EU vatnummer op factuur vermeld. Btw naar mij verlegd. Opgevoerd als 'verwerving buiten EU, 21%', per saldo geen btw betaald. NB: ik heb hier twee varianten van: op een versie staat niet letterlijk VAT Reversed (wel op hun website zo beschreven), op de andere wel. Maakt dit nog uit? 5) Leverancier buiten EU (geen btw/vatnummer). Vermeld helemaal niets over btw/tax op de factuur (dus ook niet tax $0,00). Het betreft aanschaf van e-mailaccounts. Heeft mijn btw-nummer niet vermeld op de factuur, wel mijn bedrijfsnaam. Opgevoerd als 'verwerving buiten EU, 21%', per saldo geen btw betaald. 6) Leverancier binnen EU (UK), maar heeft geen btw/vatnummer op factuur vermeld. Tax total $0. Heeft mijn btw-nummer niet vermeld op de factuur, wel mijn bedrijfsnaam. Geen idee hoe deze op te voeren? M.n. bij nummer 5 en 6 vraag ik me af hoe ik dit moet doen (btw 0% of 21%?) en of de facturen wel aan de eisen voldoen, m.n. omdat mijn btw nummer er niet op staat... Ik begrijp dat er ook nog speciale regels zijn voor digitale diensten, maar ik weet niet of aanschaf van e-mailaccounts etc daaronder valt? Ik ga nog op zoek naar een boekhouder maar wil tot die tijd uiteraard alles zo goed mogelijk zelf opvoeren en zelf begrijpen. Maar mocht ik bovenstaande compleet fout doen, dan moet ik er maar wat vaart achter zetten :-\ Alvast heel erg bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.