Jump to content
Rkanne

Een onsje teveel Imago

Recommended Posts

Wat is nu eigenlijk dat Imago, je hoort er zoveel over en op zoveel verschillende gebieden. Je hebt het Imago van een groot merk, neem een Albert Heijn of Coca Cola. Je hebt het imago van artiesten en bijvoorbeeld een presidentskandidaat. Of het imago van lifestyle of doelgroep. Bij allemaal is het imago opgebouwd uit diverse bouwstenen en heeft dat vooral te maken met hoe anderen jou zien en ervaren. Weliswaar gestuurd door jou, maar hoe jij ook stuurt, het zijn de stenen uit het verleden die zich opstapelen tot een vorm die door de een begrepen en door de ander omvergeworpen wordt.

 

Aan je imago moet je dus dagelijks werken, wetende dat het met het verleden te maken heeft. Dat klinkt heel gek, maar het is hoe men jou ervaren heeft en dat blijft hangen. Tegelijkertijd heeft het ook met toekomst te maken; dat wat ooit ontvangen is verwacht men de volgende keer weer.

 

Wat ik dan ook veel zie bij ZZP’ers is dat zij meer doen dan gevraagd. Je ziet dat ook terug bij grote ondernemingen trouwens; de service centers waar men veel meer doet dan gevraagd, waardoor klanten de volgende keer met hooggespannen verwachtingen terugkomen en vergelijkbare service verwachten, die eigenlijk niet gegeven kan worden.

 

Wat betekent die houding voor jou?

Je kan dit op 2 manieren benaderen. Als je altijd bovenmaats presteert zal je dat moeten blijven doen, maar dat zou nog wel eens behoorlijk wat stress op kunnen leveren omdat je meer geeft dan je soms hebt. Je draait dan meer uren voor minder geld om aan hetzelfde niveau te kunnen blijven voldoen. Anderzijds kan het je wel blijven prikkelen jezelf steeds meer te verbeteren. Meer te leren, meer te kunnen en het nog beter te kunnen. ‘Learning on the job’ wordt het dan.

 

Maar hou je dan ook je prijs/kwaliteitverhouding in de gaten? Blijf je stilstaan bij jouw groei en wat dat voor je werk en klant inhoudt? Eigenlijk kan een ondernemer ook niet zonder een kwartaalrapportage. Deze gaat dan niet zozeer om de cijfers, over hoeveel je verkocht hebt, hoeveel uren je gemaakt hebt en wat je winst is. Maar vooral; heb je aan het begin van het kwartaal doelen gesteld en kan je aan het einde van het kwartaal het resultaat benoemen? Beschrijven welke factoren succesvol waren en welke niet maken dat je het volgende kwartaal veel beter beslagen ten ijs komt. En je kan je groei beter in de gaten houden om vervolgens je prijs daar op af te stemmen.

 

En dit heeft veel met je imago te maken. Als je weet waar je naar toe wilt en wat er onderweg gebeurt,kan je zaken veel beter op elkaar afstemmen. Dit ondersteunt je in je reputatie en het succesvol ondernemen. En je reputatie vormt je imago. Het is dus niet alleen je communicatiemix, de wijze waarop jij je profileert in je netwerk en bij externe kanalen. Je imago wordt ook gevormd door de wijze waarop jij onderneemt en je in je ondernemerschap staat.

 

 

Groet,

Rebecca Kanne

Dare2be.eu


Met zonnige groet,

 

Rebecca Kanne

Image Builder

www.Dare2be.eu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept