• 0

aangaan en ontbinding VOF

Hallo allamaal,

 

Ik ga met een vriend, die al een lopende eigen bedrijf heeft mede eigenaar worden (dus een VOF starten 50%-50% eigenaar). Hiervoor wil hij dat ik hem een X bedrag ga geven om mede eigenaar te worden.

 

Is een VOF overeenkomst die ik dan via een notaris regel (met een stempel van de notaris) meer bindend als er eventueel geschillen komen en een van de vennoten eruit stapt dan een VOF overeenkomst die wij met z'n tweeen opstellen of maakt dat helemaal niet uit?

 

En mijn belangrijkste vraag is: kan ik in de VOF overeenkomst opnemen dat indien een van de partijen binnen een termijn van 5 jaar uit de VOF stapt zonder wederzijds goedvinden een soort boete moet betalen aan de ander partij van de waarde op dat moment van het bedrijf gedeeld door 2 met een minimum van 50 000 EURO?

 

Ik wil namelijk mijzelf dekken met minimaal het bedrag dat ik in de onderneming stop als diegene op een gegeven moment met het geld en klanten ervandoor gaat.

 

Bij voorbaat bedank voor jullie reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Een VOF-overeenkomst bevestigd door een notaris is niet meer bindend, wel is er dan meer zekerheid over de VOF-overeenkomst zelve. Ik denk daarbij aan het onwaarschijnlijke geval dat overeenkomsten gefalsificeerd worden.

Je mag hopen dat een notaris ook enig advies zou gegeven over de inhoud van de VOF-overeenkomst, maar hij zal dit niet doen, wanneer je hem er niet om vraagt en ervoor betaalt. Daarbij is de vraag of een notaris in het algemeen de meest geschikte adviseur is in dit soort zaken.

 

Je mag binnen een VOF afspreken wat je wilt (mits binnen de wet, want anders nietig of vernietigbaar). Een boeteclausule of iets dergelijks is mogelijk.

Je moet er alleen heel duidelijk de lijn voor ogen hebben:

1. wat wil ik bereiken met de bepalingen van de overeenkomst;

2. gaat dat in de praktijk ook werken.

In het voorbeeld wat jij geeft (met de vertrekkende vennoot) is het de vraag of hij niet onder de betaling van een boete uit kan komen door feitelijk geen aandacht meer aan de VOF te besteden en wel soortgelijke activiteiten voor dezelfde klanten of markt te verrichten in een nieuwe onderneming.

 

BTW, in het algemeen is het in een vennootschapsovereenkomst goed veel aandacht te besteden aan het 'verscheiden'. De vraag daarbij is wel of je het perse moet voorkomen of moet regelen (bijvoorbeeld waardebepaling plus uitkoop).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.