• 0

Ontbinding VOF

Ik heb een VOF met een partner. Deze VOF is tevens voor tweederde aandeelhouder in een BV. De VOF heeft een vordering op de BV van 70.000 euro.

Als de VOF wordt ontbonden,

 

1. kan de vordering dan in privé gesplitst worden van ieder 35.000 euro te vorderen van de BV of vervalt de vordering omdat de overeenkomst van de vordering, tussen de BV en de VOF is.

2. kan één van de 2 vennoten van de VOF alle aandelen overnemen, zo ja, wat gebeurt er dan met de vordering.

3. kan je de VOF überhaupt ontbinden, als je de vordering nog niet hebt ontvangen.

 

Bijvoorbaat dank voor de hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een VOF met een partner. Deze VOF is tevens voor tweederde aandeelhouder in een BV. De VOF heeft een vordering op de BV van 70.000 euro. Als de VOF wordt ontbonden,

1. kan de vordering dan in privé gesplitst worden van ieder 35.000 euro te vorderen van de BV of vervalt de vordering omdat de overeenkomst van de vordering, tussen de BV en de VOF is.

2. kan één van de 2 vennoten van de VOF alle aandelen overnemen, zo ja, wat gebeurt er dan met de vordering.

3. kan je de VOF überhaupt ontbinden, als je de vordering nog niet hebt ontvangen.

Niet helemaal mijn vakgebied, maar ik doe maar even een gooi....

1. Of de vordering "in prive gesplits"(overgenomen kan worden door de vennoten persoonlijk) hangt helemaal af van het soort vordering. Hoe is de leenovereenkomst opgesteld, hoe is hij ondertekend, is hij uberhaubt overdraagbaar.... Of het met deze vordering kan, is met de gegevens die jij nu geeft niet beantwoordbaar...

2. Ik neem aan dat je de aandelen bedoelt die de VOF in de BV heeft...

Hier hebben jullie de hulp van de BV nodig denk ik. Wat je in principe doet is de aandelen verkopen aan 1 van de vennoten. Meestal mag dat niet zonder dat je ze eerst aan de BV ter koop aanbiedt of moet je expliciete toestemming hebben van de BV.

De vordering heeft hier niets mee te maken verder....

3. Ook hier verwijs ik naar het antwoord bij 1. => Als de vordering expliciet toegewezen is aan de VOF, en die rechtspersoon houdt op met bestaan, dan kan een van de vennoten niet de vordering alsnog claimen.

Een ander verhaal wordt het als jullie Vof nog vorderingen aan derden heeft openstaan, een curator kan het geld dan wel claimen....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

De vordering betreft aan de ene kant een overname van geluidsapparatuur van de VOF bij aanvang starten BV ten bedrage van 52.000 euro. De betaling zou geregeld zijn in een leenovereenkomst tussen de BV en de VOF, maar die leenovereenkomst staat officieel nog steeds niet op papier.

Aan de andere kant betreft de vordering tevens achterstallige management fee van de BV aan de VOF ten bedrage van 22.950 euro.

 

Bedoel je bij nr 2 dat als de VOF wordt ontbonden, dat dan de BV- aandelen van de VOF eerst aan de BV (waar 2 andere aandeelhouders bij zitten) moeten worden aangeboden, dus dat wij (2 vennoten) geen recht meer hebben op die aandelen?

 

Bij nr.3 staat er inderdaad nog een vordering open van 20.000 euro aan een derde. Die derde is geen rechtspersoon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.