• 0

DGA buitenlandse vennootschap en IB

Zou een HL'er mij kunnen adviseren inzake het volgende:

. ik ben Nederlander en ook woonachtig hier,

. een Chinese vriend van mij heeft een perfect artikel voor Europa,

hij wil mij de marketing en verkoop laten doen en biedt daarvoor

een 40% aandeel in een nieuw op te zetten Hong Kong Ltd

aan, doelstelling van ons beiden is de Ltd tzt te verkopen.

. ik zal het eerste-koop-recht krijgen op de resterende 60%

aandelen,

. klanten betalen aan de HK Ltd,

. aangezien ik in Nederland mijn geld verdien, is het voor mij niet

noodzakelijk een inkomen te genereren,

. ik ontvang wel een provisie over de verkopen ter dekking van de

kosten.

Hoe/wat vul ik in bij mijn IB aangifte, denk aan het wereldinkomen, de winst gemaakt in HK, de aan mij overgemaakte provisie, hoe is het belast etc.

Het is misschien een beetje veel wat ik vraag, maar ik heb de boekhouder gevraagd en, naast een factuur ;D, alleen onduidelijke antwoorden gekregen.

Alvast bedankt !

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp heb jij al een inkomen in Nederland (uit dienstverband o.i.d.) en komt daar nu het volgende bij:

 

- provisie voor de gerealiseerde verkopen (om de kosten te dekken)

- winst uit de Hong Kong Ltd.

 

Om maar met de winst te beginnen: voor de belastingdienst heb je een minderheidsbelang in een buitenlandse vennootschap. Vanzelfsprekend moet er over de hieruit voortvloeiende winst belasting worden betaald. Hoe je deze winst moet aangeven en in welke landen je belasting moet betalen kan ik je niet vertellen, maar waarom bel je de fiscus zelf niet even?

 

De provisie is lastiger. In principe werk je freelance: je brengt klanten aan voor één opdrachtgever. Dit betekent dat je de provisie gewoon als "overige inkomsten" op je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting kunt invullen, maar dat zou zonde zijn. Je maakt immers ook kosten en de provisie is juist bedoeld om deze kosten te dekken. Per saldo maak je dan geen winst en zou je ook geen inkomstenbelasting over deze provisie hoeven te betalen.

 

Om deze kosten van de provisie af te kunnen trekken, moet je je bij de belastingdienst aanmelden als ondernemer en een administratie inrichten. Elk jaar stuur je dan de balans met resultatenrekening naar de fiscus op. Of dit in jouw situatie ook kan weet ik niet (je hebt immers maar één opdrachtgever en doet deze zaken naast een dienstverband), maar ook hierover kun je het beste terecht bij de belastingdienst zelf.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.