Bedrijven die innovatiever zijn presteren over het algemeen beter dan minder innovatieve bedrijven. Het is dan ook van nationaal belang dat achterblijvende bedrijven een duwtje in de rug krijgen van de overheid om innovatiever te worden, zodat ze hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren en hun marktpositie versterken. EIM heeft onderzocht in hoeverre het midden- en kleinbedrijf kan worden gestimuleerd om meer kennis, bijvoorbeeld over nieuwe procestechnologie, te absorberen om deze vervolgens in te zetten voor verbetering van het bedrijfsproces.
In het onderzoek is vooral gefocust op de groep bedrijven die nauwelijks betrokken zijn bij technologische innovaties - dit zijn bedrijven die zich relatief weinig openstellen voor technologische ontwikkelingen. Deze groep kan heel moeilijk door de overheid en door intermediaire organisaties worden bereikt. Hierdoor kunnen zij qua innovativiteit niet naar een hoger niveau worden getild.
In de studie van EIM, die is verschenen als Strategische Verkenning, wordt bestudeerd in hoeverre inzichten uit marketing en kennismanagement worden gebruikt om kennisabsorptie onder de achterblijvers te stimuleren. In vier cases wordt achtereenvolgens ingegaan op de marketingdimensies interne marketing, social marketing en one-to-one-marketing, en op kennismanagement zelf. Bekeken is in hoeverre de inzichten uit deze cases kennisabsorptie kunnen beonvloeden. Daarvoor is vanuit de marketingtheorie een kennisabsorptiemodel ontwikkeld. Dit model wordt niet alleen gebruikt om meer inzicht te verschaffen op het proces van kennisabsorptie, maar ook om acties te formuleren voor stimulering ervan met behulp van de inzichten uit de cases. Deze acties varieren van uitvoering van een grote PR-campagne om bedrijven bewust te maken van het belang van innoveren tot het stimuleren van bedrijven om een intranet te implementeren. Zo kunnen organisaties het belang van aanwezige kennis en daaraan gekoppeld ook nieuwe kennis aangeven.
Informatie
Meer informatie vind je in de EIM-publicatie 'Effective knowledge transfer to SMEs'. Deze publicatie (bestelnummer B200202, 30 euro) kunt u telefonisch (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24) bestellen bij EIM.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mikky Vrolijk
Mikky Vrolijk
Bedrijven die innovatiever zijn presteren over het algemeen beter dan minder innovatieve bedrijven. Het is dan ook van nationaal belang dat achterblijvende bedrijven een duwtje in de rug krijgen van de overheid om innovatiever te worden, zodat ze hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren en hun marktpositie versterken. EIM heeft onderzocht in hoeverre het midden- en kleinbedrijf kan worden gestimuleerd om meer kennis, bijvoorbeeld over nieuwe procestechnologie, te absorberen om deze vervolgens in te zetten voor verbetering van het bedrijfsproces.
In het onderzoek is vooral gefocust op de groep bedrijven die nauwelijks betrokken zijn bij technologische innovaties - dit zijn bedrijven die zich relatief weinig openstellen voor technologische ontwikkelingen. Deze groep kan heel moeilijk door de overheid en door intermediaire organisaties worden bereikt. Hierdoor kunnen zij qua innovativiteit niet naar een hoger niveau worden getild.
In de studie van EIM, die is verschenen als Strategische Verkenning, wordt bestudeerd in hoeverre inzichten uit marketing en kennismanagement worden gebruikt om kennisabsorptie onder de achterblijvers te stimuleren. In vier cases wordt achtereenvolgens ingegaan op de marketingdimensies interne marketing, social marketing en one-to-one-marketing, en op kennismanagement zelf. Bekeken is in hoeverre de inzichten uit deze cases kennisabsorptie kunnen beonvloeden. Daarvoor is vanuit de marketingtheorie een kennisabsorptiemodel ontwikkeld. Dit model wordt niet alleen gebruikt om meer inzicht te verschaffen op het proces van kennisabsorptie, maar ook om acties te formuleren voor stimulering ervan met behulp van de inzichten uit de cases. Deze acties varieren van uitvoering van een grote PR-campagne om bedrijven bewust te maken van het belang van innoveren tot het stimuleren van bedrijven om een intranet te implementeren. Zo kunnen organisaties het belang van aanwezige kennis en daaraan gekoppeld ook nieuwe kennis aangeven.
Informatie
Meer informatie vind je in de EIM-publicatie 'Effective knowledge transfer to SMEs'. Deze publicatie (bestelnummer B200202, 30 euro) kunt u telefonisch (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24) bestellen bij EIM.
U kunt de publicatie ook gratis downloaden.
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/611-effectieve-kennisoverdracht-innovatieve-mkb/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag