Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Marco-

Hoe voer je een juiste administratie m.b.t. commissie/provisie (bemiddeling)?

Recommended Posts

Beste HigherLevel-collega’s,

 

Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het onderzoeken voor het ontwikkelen van een platform waar mensen producten of diensten kunnen kopen/verkopen. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het platform zelf niet commissionair is: het doel is om de koper en verkoper aan elkaar te koppelen en zelf alleen als bemiddelaar op te treden. Het verdienmodel bestaat uit een provisie/commissie (bijv. 20%) per transactie.

Een bekend voorbeeld van een dergelijke bemiddelingsdienst voor producten is Bol.com's Partnerprogramma en voor diensten Upwork.com. Deze platformen (marktplaatsen) berekenen gemiddeld 15-20% commissie over elke transactie.

Weten jullie hoe dit ten aanzien van de btw, belasting en facturatie administratief verwerkt dient te worden? Met name de onderstaande vragen zijn voor mij nog niet helder.

Rekenvoorbeeld in geval van 20% commissie:

  1.        Een verkoper verkoopt een product/dienst t.w.v. EUR 1.210 incl. btw (1.000,- excl. btw).
  2.        De koper betaalt het volledige bedrag aan het platform (de bemiddelende, neutrale partij).
  3.        Nadat het product is verzonden of de dienst is geleverd, kan de verkoper een geldopnameverzoek sturen naar het platform voor 0,20 x 1.000 = 200 - 1.210 = EUR 1.010.

 

  •     De commissie van 20% (EUR 200,-) wordt dus berekend over de verkoopprijs excl. btw - is dit juist? (De 21% btw van de verkoopprijs gaat naar de verkoper.)
  •     De commissie van 20% is incl. 21% btw. De commissie excl. btw is dus 15,8%. Volstaat het voor de belastingdienst om een administratie in Excel bij te houden van de commissie excl. en incl. btw en het btw-bedrag per commissie?
  •     De commissie van 20% wordt dus automatisch ingehouden op/verrekend met het uit te keren bedrag aan de verkoper. Is het administratief gezien daarmee compleet? Of dient de verkoper van het platform voor elke afzonderlijke transactie (en dus per commissie-verrekening) een aparte (reeds betaalde) factuur te ontvangen? Hierover is de website van de Belastingdienst niet duidelijk. Zie deze link.
Quote

"Bemiddelt u tussen 2 partijen die uiteindelijk met elkaar de overeenkomst sluiten? Bijvoorbeeld als makelaar? Dan gelden uw werkzaamheden als dienst. Voor deze dienst brengt u een vergoeding in rekening aan uw opdrachtgever. U berekent dan btw over deze vergoeding."

 

Deze dienst is naar mijn mening echter al in rekening gebracht aan de verkoper en verrekend via het inhouden van de commissie op het uit te keren bedrag. Een aanvullende factuur aan de verkoper lijkt mij daarom onnodig en ook praktisch gezien niet haalbaar als het om veel transacties gaat, maar ik wil graag even jullie mening hierover.

 

Alvast bedankt voor de reactie.

Edited by Marco-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 74 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept